Skip to main content

Privacy voor Papendrechtse ouderen beter geregeld met nieuwe opzet huisbezoeken

De gemeentelijke huisbezoeken aan ouderen in Papendrecht worden weer opgestart. In januari 2020 werden die acuut gestopt na een motie van D66 in de Papendrechtse gemeenteraad, waarin het gebrek aan privacy voor ouderen bij die huisbezoeken aan de orde werd gesteld.

“Wij zijn blij dat er zo grondig onderzoek is gedaan en op veel punten echte verbeteringen worden doorgevoerd. Zo wordt de privacy van ouderen gewaarborgd,” stelt Trijntje van Es, fractievoorzitter van D66 Papendrecht. Zij verwoordde dit in de commissie Samenleving van donderdag 14 oktober.

“Ouderen die dat willen, kunnen nu met een gerust hart meewerken aan de huisbezoeken en voorlichting krijgen over voorzieningen en activiteiten die in Papendrecht voorhanden zijn. En wie geen huisbezoek wil, wordt verder met rust gelaten. Heel belangrijk dat ouderen serieus worden genomen, want dat is helaas niet altijd vanzelfsprekend,” zegt Trijntje van Es.

Tot begin 2020 droeg de gemeente Papendrecht de adresgegevens van alle ouderen vanaf 75 jaar over aan Sterk Papendrecht. Die nodigde zichzelf daarop uit bij de inwoners thuis voor een zogenoemd signalerend huisbezoek. Vervolgens werden tijdens de huisbezoeken allerlei gegevens gevraagd, genoteerd en opgeslagen over wonen, gezondheid, zelfredzaamheid, sociale contacten en financiële situatie.

Nadat een meerderheid van de gemeenteraad de stelling van de D66-motie onderschreef, dat hier waarschijnlijk sprake was van schending van privacy en de gegevensbescherming niet was gewaarborgd, nam het college de motie over en volgde een zogenoemde uitgebreide en diepgaande risico analyse.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen