Skip to main content

Niet reglementaire bewakingscamera kan hoge boetes opleveren

In de strijd tegen diefstal of vandalisme schakelen steeds meer bouwbedrijven camerabewaking in op de werf. Dat is een goed hulpmiddel om de veiligheid op en rond de werf te verhogen. Maar de geplaatste systemen blijken niet altijd in orde met de wettelijke richtlijnen. De wetgever ziet nochtans strikt toe op de privacy bij beeldverwerking. Worden de regels niet gevolgd, dan kunnen bouwbedrijven hoge boetes oplopen, waarschuwt bewakingsbedrijf BauWatch. 

Bij camerabeveiliging is de installateur van het systeem verplicht om een projectie in en rond de site te maken. Maximaal twee procent van de openbare weg mag immers in beeld komen en dat mag enkel uit noodzaak voor de beveiliging. Camera s moeten daarom doordacht geplaatst worden en hun actieradius moet zich beperken tot de zone waar ze beelden van de werf en mogelijke onregelmatigheden moeten detecteren.

Op basis van de projectie maken wij ook een grondplan op, waarop alle camera s, types camera, camerahoeken en kijkrichtingen in detail aangeduid zijn. Dat plan moet altijd op de site aanwezig zijn, zodat controlerende instanties het te allen tijde kunnen raadplegen, vertelt Laurent Cauvin, managing director van BauWatch Belgie.

Daarnaast heeft een opdrachtgever een meldingsplicht bij de politiediensten wanneer hij camerabeveiliging op een terrein wil installeren. Dat moet ten laatste de dag voor de installatie van de camera s gebeuren. Bij alle toegangspunten voor werknemers en bezoekers geldt ook een signalisatieplicht: ze moeten op de hoogte worden gebracht dat ze gefilmd kunnen worden. Dat doe je met het daarvoor bestemde pictogram, zoals voorgeschreven door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen