Skip to main content

Een tip of klacht indienen bij de AP

U wilt een tip of klacht indienen bij de AP. Dat betekent dat u iets heeft meegemaakt of dat u vermoedt dat een persoon of organisatie zich niet aan de privacywet houdt. Goed dat u hier iets aan wilt doen. De AP kan u hier in 3 stappen bij helpen. We maken onderscheid tussen een tip en een klacht. Lees onderstaande informatie goed door.

Stap 1: Heeft u een tip of een klacht?

De AP maakt onderscheid tussen een tip, een datalektip en een klacht. Het is belangrijk dat u straks in het formulier de juiste optie kiest, zodat uw klacht of tip goed terechtkomt en we u beter kunnen helpen.

Hieronder leest u wat het verschil is tussen een klacht en een tip. En welke optie u in uw geval het beste kunt kiezen. Soms is een tip of klacht indienen bij de AP niet de beste optie, en is er een andere oplossing mogelijk. Twijfelt u of u een klacht of tip moet indienen? Neem dan contact op.

Tip of datalektip

  • Bij een tip heeft u het vermoeden dat een organisatie zich niet aan de privacywet houdt.
  • Een tip kan gaan over uw eigen persoonsgegevens, maar ook over die van iemand anders.
  • Bij het indienen van een tip hoeft u uw contactgegevens niet achter te laten. Het mag wel.
  • De AP beoordeelt iedere tip. Tips helpen de AP bij haar werk. Een tip indienen heeft altijd nut. U krijgt geen persoonlijk bericht over wat we met uw tip doen.
  • Heeft u informatie over een datalek? Heeft u bijvoorbeeld gezien dat er bij een organisatie een datalek is, en twijfelt u of dat datalek wel goed afgehandeld is? Of heeft u het vermoeden dat uw gegevens zijn gelekt? Dat kunt u met een datalektip melden bij de AP. Lees ook wat u verder zelf kunt doen als u slachtoffer bent geworden van een datalek.
  • Zijn uw gegevens zonder uw toestemming doorgegeven aan een andere organisatie? Dan is dat geen datalek, maar een andere mogelijke overtreding van de AVG. Dien in dat geval geen datalektip in, maar een tip of klacht. 

Klacht

  • Een klacht gaat over uw eigen persoonsgegevens, of die van uw kind. Ook kan uw klacht gaan over de persoonsgegevens van iemand waarvoor u gemachtigd bent.
  • Bij het indienen van een klacht vult u uw gegevens in. De AP deelt uw klacht namelijk met de organisatie waarover uw klacht gaat, en deelt daarbij ook uw identiteit. Het gaat immers om uw persoonlijke situatie. Wilt u dit niet? Dan kunt u beter een tip indienen.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen