Skip to main content

Een tip of klacht indienen bij de AP

U wilt een tip of klacht indienen bij de AP. Dat betekent dat u iets heeft meegemaakt of dat u vermoedt dat een persoon of organisatie zich niet aan de privacywet houdt. Goed dat u hier iets aan wilt doen. De AP kan u hier in 3 stappen bij helpen. We maken onderscheid tussen een tip en een klacht. Lees onderstaande informatie goed door.

Stap 1: Heeft u een tip of een klacht?

De AP maakt onderscheid tussen een tip, een datalektip en een klacht. Het is belangrijk dat u straks in het formulier de juiste optie kiest, zodat uw klacht of tip goed terechtkomt en we u beter kunnen helpen.

Hieronder leest u wat het verschil is tussen een klacht en een tip. En welke optie u in uw geval het beste kunt kiezen. Soms is een tip of klacht indienen bij de AP niet de beste optie, en is er een andere oplossing mogelijk. Twijfelt u of u een klacht of tip moet indienen? Neem dan contact op.

Tip of datalektip

  • Bij een tip heeft u het vermoeden dat een organisatie zich niet aan de privacywet houdt.
  • Een tip kan gaan over uw eigen persoonsgegevens, maar ook over die van iemand anders.
  • Bij het indienen van een tip hoeft u uw contactgegevens niet achter te laten. Het mag wel.
  • De AP beoordeelt iedere tip. Tips helpen de AP bij haar werk. Een tip indienen heeft altijd nut. U krijgt geen persoonlijk bericht over wat we met uw tip doen.
  • Heeft u informatie over een datalek? Heeft u bijvoorbeeld gezien dat er bij een organisatie een datalek is, en twijfelt u of dat datalek wel goed afgehandeld is? Of heeft u het vermoeden dat uw gegevens zijn gelekt? Dat kunt u met een datalektip melden bij de AP. Lees ook wat u verder zelf kunt doen als u slachtoffer bent geworden van een datalek.
  • Zijn uw gegevens zonder uw toestemming doorgegeven aan een andere organisatie? Dan is dat geen datalek, maar een andere mogelijke overtreding van de AVG. Dien in dat geval geen datalektip in, maar een tip of klacht. 

Klacht

  • Een klacht gaat over uw eigen persoonsgegevens, of die van uw kind. Ook kan uw klacht gaan over de persoonsgegevens van iemand waarvoor u gemachtigd bent.
  • Bij het indienen van een klacht vult u uw gegevens in. De AP deelt uw klacht namelijk met de organisatie waarover uw klacht gaat, en deelt daarbij ook uw identiteit. Het gaat immers om uw persoonlijke situatie. Wilt u dit niet? Dan kunt u beter een tip indienen.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.
De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.

Meer recente berichten

Belang van data ethiek en privacy in de digitale wereld
Verder lezen
Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte
Verder lezen
Cybersecurity vaak te laat in beeld: tips voor een fundamentele aanpak
Verder lezen
Britse toezichthouder roept publiek op om privacybeleid apps te lezen
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Nederlandse bedrijven richten zich op quick wins bij implementatie NIS2
Verder lezen
Mogelijk steviger toezicht op cybersecurity gemeentelijke websites
Verder lezen
Slimme camera s geven ouderenzorg privacy
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Bestuurders moeten verantwoordelijkheid nemen voor cybersecurity
Verder lezen