Skip to main content

Rekenkamer: publieke taken gebaat bij eerdere en duidelijkere keuzes AVG

De uitvoering van overheidstaken komt regelmatig in de knel, doordat uitvoeringsorganisaties privacyregels, de AVG, als obstakel ervaren. Dit kan grote gevolgen voor burgers hebben. Zo werden ouderen die onder het bestaansminimum leven er niet op gewezen dat ze recht hebben op een aanvullende uitkering, konden zorgfraudeurs makkelijker onder de radar blijven en werd belangrijke informatie over corona uitbraken niet gedeeld. Dat zegt de Algemene Rekenkamer op basis van verschillende onderzoeken.

De Rekenkamer trekt aan de bel in een brief aan de Tweede Kamer en stelt dat problemen in de uitvoering van overheidstaken grotendeels voorkomen hadden kunnen worden als de politiek eerder duidelijke keuzes maakt over de balans tussen privacy en de uitvoering van overheidstaken. Daar biedt de AVG ook ruimte voor. Ook is het van belang dat organisaties zoals inspecties of uitkeringsinstanties hun kennis over de privacyregels vergroten. De vraag die nu vaak gesteld wordt, is of verwerking van gegevens is toegestaan, terwijl de vraag zou moeten zijn: hoe kunnen persoonsgegevens worden gebruikt en gedeeld op een manier die redelijk is en het recht van burgers op privacy respecteert?
 
Vooral het delen van persoonsgegevens tussen overheidsorganisaties is vaak onvoldoende wettelijk geregeld. Het parlement en kabinet zouden, wanneer zij nieuwe wetgeving voorbereiden, meer aandacht moeten besteden aan welke persoonsgegevens organisaties nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Nu komt men daar vaak te laat mee, als er al uitvoeringsproblemen zijn. Uitvoerende partijen hebben hierdoor soms langdurige problemen. Het opstellen van een nieuwe regelgeving kan immers jaren duren. Al in een vroeg stadium van nieuwe wetgeving moeten parlement en kabinet daarom de baten van gegevensverwerking afwegen tegen de gevolgen voor de privacy van burgers.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen