Banken willen live inzicht in telefoongegevens van klanten
Nederlandse banken en telecombedrijven pleiten voor een wijziging van de Telecommunicatiewet om bankhelpdeskfraude tegen te gaan. Banken willen bij de providers nagaan of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het online overboeken van geld.
De Nederlandse Vereniging van Banken en NLconnect, de vereniging van Nederlandse telecomproviders, schrijven dat een wijziging in de Telecommunicatiewet nodig is om klanten te beschermen tegen babbeltrucs. De schade die bankhelpdeskfraude veroorzaakte in 2023 bedroeg 28 miljoen euro.
Uit onderzoek van banken blijkt dat slachtoffers in meer dan 75 procent van de gevallen tijdens de frauduleuze overboeking telefonisch in gesprek zijn met de oplichter. Als de bank dus tijdens de overboeking kan controleren of de klant in gesprek is en meer aanwijzingen voor fraude heeft, dan kan de bank de betaling blokkeren, totdat er contact is geweest met de klant. Op die manier kan veel fraude worden voorkomen, beweren de verenigingen.
Verder lezen bij de bron- Nieuw onderzoek brengt toekomstige competentiekloof in cybersecurity in kaart - 20 oktober 2025
- Gegevens van Australische burgers uitgelekt via ChatGPT-gebruik door overheid - 17 oktober 2025
- De vijf cybergevaren voor de IT-manager - 17 oktober 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Nieuw onderzoek brengt toekomstige competentiekloof in cybersecurity in kaart | Verder lezen | |
Gegevens van Australische burgers uitgelekt via ChatGPT-gebruik door overheid | Verder lezen | |
De vijf cybergevaren voor de IT-manager | Verder lezen | |
Sunweb bevestigt datalek, klanten kregen betalingsverzoeken voor hun reis | Verder lezen | |
Cybercrime treft driekwart Nederlanders, maar lang niet iedereen houdt slimme apparaten up-to-date | Verder lezen | |
Ziekenhuis Dordrecht ontslaat medewerkers die 1100 dossiers bekeken | Verder lezen | |
Productielijnen onder aanval: hoe cybercriminelen de maakindustrie gijzelen | Verder lezen | |
Gen Z vertrouwt socialemediaplatforms bijna net zo veel als overheden bij de verwerking van hun data | Verder lezen | |
Nieuw beleid versterkt weerbaarheid overheidsketens | Verder lezen | |
EU-voorzitter Denemarken schrapt stemming over invoering chatcontrole | Verder lezen |