Privacyrisicos in het mkb: onderschat en kostbaar

Veel mkb-ondernemers gaan ervan uit dat privacywetgeving vooral een zorg is voor grote bedrijven. Maar de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG, maakt geen onderscheid naar bedrijfsgrootte: ook eenmanszaken en familiebedrijven moeten zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. En de gevolgen van fouten zijn groot.
Een datalek of onrechtmatige verwerking kan niet alleen leiden tot boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens, maar ook tot reputatieschade en verlies van klantvertrouwen — een dure les voor bedrijven die al onder druk staan.
Als accountant of adviseur bent u vaak de vertrouwenspersoon van de ondernemer. U heeft daarmee een sleutelrol in het signaleren van risico’s en het stimuleren van privacybewust handelen.
Drie situaties waarin privacyproblemen ontstaan
1. Klantgegevens zonder duidelijke grondslag
- Veel mkb’ers verzamelen en bewaren klantgegevens — denk aan e-mailadressen, telefoonnummers en betalingsinformatie — zonder goede documentatie van de wettelijke grondslag of bewaartermijnen. Bijvoorbeeld: een webshop die klantgegevens onbeperkt bewaart voor ‘mogelijk toekomstig contact’. Dit is in strijd met de AVG.
2. HR-dossiers met overmatige of verouderde informatie
- Personeelsdossiers bevatten vaak medische gegevens, gespreksverslagen of kopieën van identiteitsbewijzen die langer worden bewaard dan toegestaan. Veel ondernemers weten niet dat dit onrechtmatig is en dat werknemers daartegen bezwaar kunnen maken.
3. Uitwisseling van gegevens bij financiering of overname
- Bij aanvragen voor financiering, subsidies of bedrijfsoverdrachten worden regelmatig persoonsgegevens gedeeld met derden. Zonder verwerkersovereenkomst of duidelijke afspraken is dit een risico. Zelfs het doorsturen van een loonlijst naar een bank kan problematisch zijn als niet vooraf goed is nagedacht over de gegevensbescherming.
Wat adviseurs moeten signaleren
Als adviseur is het belangrijk om AVG-compliance te benaderen als een integraal onderdeel van goed ondernemerschap. Let daarbij op de volgende signalen:
– Is er een overzicht van alle verwerkingen van persoonsgegevens (verwerkingsregister)?
– Worden verwerkersovereenkomsten gesloten met externe partijen (bijv. salarisadministratie, softwareleveranciers)?
– Is er beleid voor bewaartermijnen en dataminimalisatie?
– Worden medewerkers geïnformeerd over hun plichten rondom privacy?
Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Informatie over algoritmen Belastingdienst niet volledig openbaar | Verder lezen | |
Cloudbeveiliging van veel organisaties bevat structurele zwakke plekken | Verder lezen | |
UWV lekte door fout bij versturen van e-mail gezondheidsgegevens cliënten | Verder lezen | |
Informatiebeveiliging in de ouderenzorg moet beter | Verder lezen | |
Hoge Duitse boetes voor Vodafone wegens datalekken en nalatigheid | Verder lezen | |
Waarom het NCSC niet het nationale Csirt is | Verder lezen | |
OpenAI gaat in beroep tegen gerechtelijk bevel om data onbeperkt te bewaren | Verder lezen | |
Toenemende dreiging en regelgeving dwingen organisaties tot cyberweerbaarheid | Verder lezen | |
Handvaten voor transparanter gebruik van profileringsalgoritmen door overheden | Verder lezen | |
Deense gemeenten beëindigen samenwerking met Microsoft | Verder lezen |