Skip to main content

Geld voor digitale veiligheid is er, nu de visie nog

Vijf miljoen euro voor Defensie, 5,5 miljoen voor Justitie en Veiligheid, 3,1 miljoen voor Financien, 2,1 miljoen voor Infrastructuur en Waterstaat, nog eens 51,5 miljoen tot 2026 voor datzelfde ministerie, en een jaarlijkse budgetverhoging tot ruim 41 miljoen voor het NCSC in 2026. De miljoenen voor informatiehuishouding en digitale veiligheid vlogen ons op Prinsjesdag om de oren. De vraag is of er voldoende blijk van een daadwerkelijke strategie en visie doorklinkt.

De regering neemt it, de informatiehuishouding en digitale veiligheid van Nederland serieus. Meer, het onderwerp wordt in een adem genoemd met de grote thema s in economie en nationale veiligheid.

Nog een positief teken is dat actief de samenwerking wordt gezocht tussen ministeries en departementen, en dat er wordt ingezet op meer samenwerking met de private sector. Maar een visie hoe dit tijdig is in te richten en een duidelijke achterliggende strategie ontbreken. Justitie richt zich op repressie van criminaliteit, EZK kijkt vooral naar kansen voor de economie en Binnenlandse Zaken richt zich op de digitale weerbaarheid van de burger.

Dit is tekenend voor de gebrekkige communicatie rond strategie die we momenteel observeren bij de overheid. Hoewel er meer geld naar de juiste instanties gaat, ontbreekt een duidelijke visie en merken we dat er onvoldoende besef is van de omvang van de problematiek.

Tech savvy

Nederland staat voor een gigantische uitdaging. We zijn een sterk gedigitaliseerd land en over het algemeen vrij tech savvy. Toch is er nog een flinke inhaalslag te maken om onze digitale veiligheid op peil te krijgen. We lopen immers achter de feiten van het dreigingslandschap aan.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen