Skip to main content

Dit zijn de 4 meest voorkomende cyberaanvallen

Cybercriminaliteit kan serieuze financiele schade veroorzaken aan je onderneming. Onderzoek laat zien dat mkb bedrijven en zzp ers extra kwetsbaar zijn voor de verschillende soorten digitale aanvallen. Hoe staat het eigenlijk met cybersecurity in jouw zaak? En hoe voorkom je dat jij het volgende slachtoffer wordt van cybercrime? In dit artikel zetten de meest voorkomende cyberaanvallen op een rij en leggen we uit wat je kunt doen om ze te voorkomen.

1 Phishing mails

Met phishing proberen criminelen aan gevoelige gegevens van jou of je onderneming te komen. Vaak zijn ze op zoek naar creditcardinformatie of wachtwoorden.

Naast phishing bestaat er ook smishing. Hierbij maken de cybercriminelen gebruik van sociale media om aan gevoelige informatie te komen.

Hoe werken phishing mails?

Meestal sturen cybercriminelen een mail die van een betrouwbare afzender lijkt te komen. Denk aan financiele instellingen, de Belastingdienst of de Kamer van Koophandel.

Om je aan te zetten tot (verkeerd) handelen, bevat de mail vaak een urgente boodschap waarop je nu moet reageren. Reageren kan alleen via de link in het bericht.

Wanneer je op die link klikt, word je doorgestuurd naar een echt lijkende website waar je jouw gegevens onbedoeld aan criminelen doorspeelt.

Hoe voorkom je phishing?

  • Stel altijd twee-factor authenticatie in.
  • Zorg dat jij en je medewerkers zich bewust zijn van de aanwezigheid van gevoelige informatie en de mogelijkheid van phishing.
  • Laat iedereen altijd de afzender van mails checken. Aan het mailadres kun je vaak zien wie de mail daadwerkelijk heeft gestuurd.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen