Skip to main content

40 procent medewerkers heeft nooit cybersecurity awareness training gehad

Binnen 40 procent van de bedrijven in de Benelux hebben medewerkers nog nooit enige vorm van cybersecurity awareness training gehad. Dit blijkt uit een onderzoek van Telindus en moederbedrijf Proximus onder 270 CEO s, CISO s en IT managers. Ruim driekwart, 78 procent, heeft als het gaat om cybersecurity voor het komende jaar de grootste focus liggen op preventie.

De top drie prioriteiten voor de komende twaalf maanden zijn hierbij employee security awareness programma s (26 procent), cybersecurity technisch maturity level (negentien procent) en security beleid en strategie (achttien procent).

Vergroten van bewustzijn
Het overgrote deel van de respondenten uit het onderzoek (83 procent) is bezorgd om (opnieuw) geconfronteerd te worden met een cybersecurity incident. En aangezien de meerderheid van de succesvolle hacks voortkomt uit social engineering, is het een logisch gevolg dat bedrijven een inhaalslag gaan maken met het vergroten van het bewustzijn van medewerkers op het gebied van cybersecurity.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen