Skip to main content

Bijna 40 procent Benelux bedrijven betaalt losgeld

Ruim twee op de vijf grotere Benelux bedrijven die het slachtoffer worden van ransomware, zwichten voor de eisen van cybercriminelen. 39 procent van deze Benelux bedrijven die twee of meer keren door zo n aanval werden getroffen, besloot het gevraagde losgeld te betalen om weer toegang te krijgen tot hun data. Van de slachtoffers die eenmaal werden getroffen was dit zelfs 45 procent. Bijna negen op de tien, 87 procent, van de grotere organisaties in de Benelux kreeg vorig jaar minstens een ransomware aanval te verduren. Dit betekent dat bijna 40 procent in 2022 losgeld betaalde, blijkt uit onderzoek van Vanson Bourne in opdracht van Barracuda Networks.

Vanson Bourne deed onderzoek onder it-professionals bij bedrijven met 100 tot 2.500 werknemers, van mensen in de frontlinie tot de meest senior functies. In de Benelux deden honderdvijftig mensen mee. 

Oproepen van de politie om niet te betalen aangezien dat criminelen aanmoedigt nog actiever te worden, hebben dus nauwelijks effect.

De kans om slachtoffer te worden is bijzonder groot. Ruim de helft (55 procent) werd zelfs twee keer of vaker getroffen. Deze percentages liggen hoger dan het wereldwijde gemiddelde van respectievelijk 73 en 38 procent. Tweederde van de ransomware-aanvallen begon met een e-mail.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen