Wachtwoorden en accountwildgroei frustreren gebruikers
 
Het flinke aantal accounts en de diverse, krachtige wachtwoorden daarvoor zitten eindgebruikers dwars. Consumenten voelen zich overweldigd en vertrouwen sterk op de functie wachtwoord opnieuw instellen. Bijna een kwart van de Nederlandse gebruikers stelt dat zij hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen. Dit is een van de conclusies in het Customer Identity Trends Report 2023 van Okta, aanbieder van identiteits en toegangsbeheer.
Het rapport dat vandaag uitkomt, is de weerslag van onderzoek onder meer dan 21.000 consumenten in 14 landen, waaronder ook Nederland. Die eindgebruikers zijn bevraagd over hun online-ervaringen, waarbij voorkeuren voor online gemak, privacy en veiligheid centraal stonden. Ruim twee derde (69 procent) van de Nederlandse consumenten voelt zich overweldigd door het aantal gebruikersnamen en wachtwoorden dat zij moeten invoeren.
Wallets en logins
Van deze groep stelt meer dan de helft (het deel dat 41 procent van de totale Nederlandse respondenten vormt) dat het simpelweg te veel is om te onthouden. De rest van de overweldigde gebruikers (wat dan 28 procent van het totaal is) zegt dat het te veel tijd kost. Daarnaast vertrouwt bijna een kwart (24 procent) van de Nederlandse consumenten sterk op de functie wachtwoord opnieuw instellen. Deze mensen stellen dat zij hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen. Van dit kwart reset ruime een derde (39 procent) een wachtwoord gemiddeld meer dan een keer per maand.
Verder lezen bij de bron- Australische overheid lekt persoonlijke gegevens burgers via ChatGPT - 31 oktober 2025
- Deze nieuwe richtlijn helpt overheden voldoen aan Cyberbeveiligingswet - 31 oktober 2025
- Een klantenservice beginnen met alleen AI? Dat mag niet - 30 oktober 2025
Lees ons boek
 
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
 
 
 
Meer recente berichten
| Australische overheid lekt persoonlijke gegevens burgers via ChatGPT | Verder lezen | |
| Deze nieuwe richtlijn helpt overheden voldoen aan Cyberbeveiligingswet | Verder lezen | |
| Een klantenservice beginnen met alleen AI? Dat mag niet | Verder lezen | |
| Van hindernis naar hulp: hoe CISOs innovaties kunnen versnellen | Verder lezen | |
| Autoriteit Persoonsgegevens en tennisbond stoppen rechtszaak na uitspraak EU-Hof | Verder lezen | |
| IBD waarschuwt voor digitale dreigingen rond verkiezingen | Verder lezen | |
| Gemeente Eindhoven niet meer onder extra toezicht om privacybeleid | Verder lezen | |
| Bedrijven zoeken balans tussen cloudtelefonie en cybersecurity | Verder lezen | |
| Zonder anonimisering is de waarde van AI beperkt | Verder lezen | |
| AIVD benadrukt belang van updaten printers en routers in overheidscampagne | Verder lezen | 
