Skip to main content

Gratis apps in de klas? Weet wat je weggeeft

Speels, leerzaam en gratis. Apps om leerstof vrolijk te toetsen, zien hun fanbase groeien bij leerlingen en leraren. In ruil voor het gebruik ontvangen de makers data van de klas en de leerlingen. Hoe evenwichtig is die transactie?

Het is makkelijk: inloggen bij een nieuwe app met je google account. Handig, meteen kan die app filmpjes van Youtube overnemen in je quiz of spel. Ook je foto s komen binnen handbereik. Het gevolg: je koppelt vrijwillig je persoonlijke gegevens, zodat de makers van die app in een keer veel meer van je afweten dan nodig is. Ook Google profiteert: hoe meer gegevens, des te gerichter kan het bedrijf via zijn algoritmes advertenties naar de gebruiker sturen.

Tal van app makers zien leerlingen en leraren als een aantrekkelijke markt, met gratis versies als lokkertje. Raakt de leraar ermee vertrouwd, dan hopen zij op de stap naar een betaalde versie. De coronacrisis zorgde in 2021 voor enorme groei, blijkt uit jaarcijfers. De behaalde winst gaat naar verdere ontwikkeling op deze groeimarkt. Scholen die niet betalen, leveren automatisch data om het product te verbeteren. 

Digitaal werken geeft kinderen energie

Het in Noorwegen ontwikkelde Kahoot is naar het Nederlands vertaald. De Amerikaanse producten Blooket en ClassDojo wisten hier net zo goed de harten van leraren te winnen. Nog populairder is het digitale speelveld bij de leerlingen. In de groep 8 van leerkracht Tamara Boneschansker maken de kinderen zelf leerspelletjes en quizzen met Kahoot, dat claimt jaarlijks 1 miljard spelers te hebben. De kinderen zijn heel gericht op digitaal werken. Het geeft ze energie.

Boneschansker heeft een pabo minor digitale geletterdheid en programmeert graag met robots, ook met leerlingen. Denk echter niet dat haar klas bij De Meander in Amersfoort volstaat met computers: de kar met chromebooks is er voor alle groepen. En als de schermen aan gaan, schakel ik de schermcontrole in. Zo komen 21ste eeuwse vaardigheden als mediawijsheid en privacy bijna vanzelf aan de orde. De hoofdregel is verder: als je iets op het scherm doet, moet je er wel van leren, ook al ben je klaar met je weektaak. Ik probeer de schermtijd te beperken tot anderhalf uur per dag. Dat vinden ze niet altijd leuk, dus ik leg ook verantwoordelijkheid bij ze: wat wil je doen, wat is het doel, kun je ook een bordspel doen met een klasgenoot?

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.
Wat is ethisch hacken en waarom is het belangrijk?
Stel je voor dat je een inbreker bent, maar dan eentje met goede bedoelingen. Je zoekt naar zwakke plekken in een huis om de eigenaar te waarschuwen, zodat hij ze kan repareren. Dat is precies wat ethical hackers doen, maar dan met computers en netwerken. In deze blog neem ik je mee in hun wereld.

Meer recente berichten

Hackers versnellen hun aanvallen door inzet AI
Verder lezen
Banken willen live inzicht in telefoongegevens van klanten
Verder lezen
Gratis apps in de klas? Weet wat je weggeeft
Verder lezen
Gemeenten kiezen voor veilig AI platform
Verder lezen
Gelderland leert zich te beschermen tijdens online activiteiten
Verder lezen
Organisaties fel tegen privacyschending door overheidsdiensten: Dit is massasurveillance
Verder lezen
Kan de Nederlandse overheid online informatie wissen zoals in de VS?
Verder lezen
Comply or explain is geen buut vrij
Verder lezen
AIVD: opgepakte werknemer ASML had contact met Russische geheime dienst
Verder lezen
Private ai, en hoe je privacygevoelige informatie binnen de bedrijfsmuren houdt
Verder lezen