Skip to main content

Cybersecuritybeeld 2019

De digitale dreiging voor de nationale veiligheid is permanent. Vrijwel alle vitale processen en systemen in Nederland zijn deels of volledig gedigitaliseerd waarbij er nauwelijks terugvalopties of analoge alternatieven zijn. Deze factoren gecombineerd met het achterblijven van de weerbaarheid, maken Nederland kwetsbaar voor digitale aanvallen.

De effecten van de forse investeringen van zowel overheid als bedrijfsleven, de nieuwe meldplicht cybersecurity en strengere wet- en regelgeving zullen de komende jaren zichtbaar moeten worden. Dit blijkt uit het Cybersecuritybeeld Nederland (CSBN) 2019 van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

Landen vormen blijvende dreiging

De grootste digitale dreiging voor de nationale veiligheid gaat uit van landen zoals China, Iran en Rusland, in de vorm van spionage, verstoring en sabotage. Dat blijkt ook uit de afgelopen jaarverslagen van de diensten. Verreweg de grootste dreiging van economische spionage komt uit China. Voor Rusland is ons land een interessant doelwit van spionage vanwege onder andere MH17. Nederland is afhankelijk van een beperkt aantal aanbieders en landen, dit maakt ons kwetsbaar voor hun (veranderende) intenties. Zo wordt het overgrote deel van de hard- en software ontworpen dan wel geproduceerd in China en de Verenigde Staten. Ook kunnen andere landen bepaalde wetgeving hanteren die afwijken van onze privacy-eisen of leiden tot het verkrijgen van toegang tot data van Nederlandse gebruikers of bedrijven. Daarnaast blijft de dreiging van cybercriminaliteit onverminderd. Doordat aanvalsmiddelen laagdrempelig beschikbaar zijn en er weinig kennis nodig is om een cyberaanval uit te voeren, is de verwachting dat dit de komende jaren een probleem zal blijven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?
De CISO als strategisch adviseur van het bestuur
De CISO is niet alleen een technische expert, maar vooral een strategisch adviseur die bestuurders helpt digitale risico’s te begrijpen en bestuurlijke keuzes te maken.
Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.

Meer recente berichten

Fiscus worstelt met opsporen fraudeurs door verkramping rondom privacyregels
Verder lezen
Bestuurders: Cybersecurity is een kerntaak voor jullie
Verder lezen
Gegevensuitwisseling met de VS blijft toegestaan: de adequaatheid van het Data Privacy Framework gaat -nu- niet onderuit
Verder lezen
Handreiking weerbaarheid bereidt gemeenten voor op crises
Verder lezen
Dag van de FG op 18 september 2025
Verder lezen
Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk
Verder lezen
Zorg ziet AI en voldoende personeel als grootste uitdagingen
Verder lezen
Versnelling digitalisering overheid
Verder lezen
Gemeenten verdeeld over gebruik van AI, expert waarschuwt voor gevaren
Verder lezen
Gebrek aan focus en training belangrijkste redenen waarom werknemers slachtoffer worden van cyberaanvallen
Verder lezen