Kennis in het vizier

De digitale wapenwedloop heeft ook gevolgen voor de publieke kennisinfrastructuur. Het is zaak om op democratische wijze te komen tot nieuwe afwegingskaders en procedures. Dit rapport schetst de voorwaarden voor de invulling daarvan.
Met deze studie brengen we in kaart wat de belangrijkste gevolgen zijn van de wereldwijde digitale wapenwedloop voor de Nederlandse publieke kennisinfrastructuur: universiteiten, hogescholen, KNAW- en NWO-instituten, TO2-instellingen en Rijkskennisinstellingen. Zij krijgen steeds meer te maken met kennis die mogelijk militaire toepassingen kent en raakt aan nationale veiligheid. We schetsen de contouren van de nieuwe afwegingskaders, procedures en afspraken die nodig zijn om op een verantwoorde manier vorm te geven aan onderzoek dat bedoeld en onbedoeld raakt aan defensie en veiligheid.
Verder lezen bij de bron- Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal - 27 juni 2025
- Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen? - 27 juni 2025
- AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik - 26 juni 2025
Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal | Verder lezen | |
Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen? | Verder lezen | |
AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik | Verder lezen | |
Gemeenten en Rijk gaan hetzelfde cloudbeleid volgen | Verder lezen | |
Facebook en Instagram gebruikten spionagetrucje op Android-smartphones | Verder lezen | |
Cyberburgemeesters: weerbaarheid tegen cyberaanval komt onder druk | Verder lezen | |
Bescherm persoonsgegevens agrariers in Woo | Verder lezen | |
Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie | Verder lezen | |
Hoe digitale vrijheid er in 2025 uitziet: van betalingen tot platforms | Verder lezen | |
EU-wetgevingsmonitor staat live | Verder lezen |