Skip to main content

Streng zijn met privacy levert nieuwe klanten op

Bedrijven die streng zijn met privacy jagen klanten niet weg, maar tonen zich als attente hoeder van klantdata. Dat levert juist positieve aandacht en soms zelfs nieuwe kopers op.

Het beschermen van persoonlijke gegevens van consumenten wordt veelal gezien als een noodzakelijk kwaad dat de wet dicteert. Zoals de discussie rondom cookiewalls bijvoorbeeld laat zien, worden er geen schoonheidsprijzen mee gewonnen. Privacyregels lijken eerder lastig dan nuttig.

Nieuw onderzoek laat echter zien dat streng en transparant omgaan met klantgegevens juist nieuwe klanten kan opleveren. De crux zit m in de wijze waarop met de consument wordt gecommuniceerd en in welke mate deze het idee van controle ervaart.

Vandaag op de eerste dag van digitale marketingbeurs DMEXCO in Keulen presenteert Google Privacy by design: the benefits of putting people in control. Dat is het rapport van een onderzoek dat Ipsos in juli 2022 uitvoerde in Europa onder 20.000 respondenten.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De CISO als strategisch adviseur van het bestuur
De CISO is niet alleen een technische expert, maar vooral een strategisch adviseur die bestuurders helpt digitale risico’s te begrijpen en bestuurlijke keuzes te maken.
Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.

Meer recente berichten

Fiscus worstelt met opsporen fraudeurs door verkramping rondom privacyregels
Verder lezen
Bestuurders: Cybersecurity is een kerntaak voor jullie
Verder lezen
Gegevensuitwisseling met de VS blijft toegestaan: de adequaatheid van het Data Privacy Framework gaat -nu- niet onderuit
Verder lezen
Handreiking weerbaarheid bereidt gemeenten voor op crises
Verder lezen
Dag van de FG op 18 september 2025
Verder lezen
Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk
Verder lezen
Zorg ziet AI en voldoende personeel als grootste uitdagingen
Verder lezen
Versnelling digitalisering overheid
Verder lezen
Gemeenten verdeeld over gebruik van AI, expert waarschuwt voor gevaren
Verder lezen
Gebrek aan focus en training belangrijkste redenen waarom werknemers slachtoffer worden van cyberaanvallen
Verder lezen