Skip to main content

Hoe bereid je je voor op mogelijke digitale ontwrichting?

Als ergens brand uitbreekt of een rivier overstroomt, is bij overheidsorganisaties meestal wel duidelijk wie welke rol pakt en op welke wijze de hulpdiensten gecoordineerd worden. Maar is dat ook duidelijk als het om digitale incidenten gaat? Speciaal voor adviseurs crisisbeheersing van gemeenten ontwikkelde VNG een handreiking, voorbereiding op, digitale ontwrichting.

Gemeenten zijn sinds jaar en dag verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid, bevolkingszorg en maatschappelijke continuiteit. Bij een crisis moeten bestuurders en ambtenaren weten wie wat doet en wanneer. Ook bij digitale crisissituaties.

In de net gepubliceerde handreiking, voorbereiding op, digitale ontwrichting gaat het om situaties die gevolgen kunnen hebben voor de openbare orde en veiligheid en, of cascade gevolgeffecten hebben in het fysieke domein. Bij cyberverstoringen in de gemeentelijke informatiesystemen, zonder maatschappelijke gevolgen buiten de gemeentelijke organisatie, verwijst de VNG naar de Informatiebeveiligingsdienst, IBD.

Koude, lauwe en warme fase

In de handreiking worden de drie bekende fases onderscheiden: een koude, een lauwe en een warme fase.

  • In de koude fase is er nog niets aan de hand. Dan is het zaak ervoor te zorgen dat er voldoende kennis en kunde aanwezig is. Adviseurs crisisbeheersing kunnen zich dan focussen op het voorbereiden van de multidisciplinaire samenwerking, beleidsvorming en opleiding en training.
  • In de lauwe fase is een organisatie bekend met de dreigingsinformatie of cyberaanval, maar zijn er nog geen fysieke gevolgen aantoonbaar.
  • In de warme fase gaat het erom de crisis onder controle te krijgen. De situatie is nu acuut.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen
Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.

Meer recente berichten

Defensie heeft te weinig inzicht in zwaktes ICT infrastructuur
Verder lezen
AP: kabinet moet wet aanpassen om journalisten bij Kadaster database te laten
Verder lezen
Minister Heinen in gesprek met BKR over verwijderen registraties
Verder lezen
Ict aanbieders onvoldoende voorbereid op cyberramp
Verder lezen
Security op de productievloer, gemakkelijker gezegd dan gedaan
Verder lezen
Verzamelwet gegevensverwerking VWS
Verder lezen
Gebruik biometrie bij automatische grenscontrole
Verder lezen
Nederland onderzoekt Chinese autosoftware, vanwege nationale veiligheid
Verder lezen
Australie geeft waarschuwing voor malware die wachtwoorden steelt
Verder lezen
Onderzoekers KU Leuven leggen datalekken populaire datingapps bloot
Verder lezen