Skip to main content

Kennisdelen over risicomanagement: de aanpak van Heerenveen

Leuk was het niet, maar een aanzienlijk tekort op het grondbedrijf – jaren geleden – leverde de gemeente Heerenveen uiteindelijk ook iets goeds op: een integrale blik op risicobeheersing. Concerncontroller Marieke Geijtenbeek deelde de aanpak van Heerenveen in een bijeenkomst van het RPO. 

Het RPO (Risico Platform Overheden) is de professionele community van gemeentelijke concerncontrollers en risicomanagers. In Heerenveen zit concerncontrol in één team met de adviseurs Organisatie en Ontwikkeling en K & A, kwaliteit en analyse, Geijtenbeek is naast concerncontroller leidinggevende. De afdeling gaat zoveel mogelijk aan de voorkant in gesprek over sturing, ontwikkeling en inrichting van de organisatie. In 2014 kwam de gemeente onder preventief provinciaal toezicht. Geijtenbeek, die kort daarna concerncontroller werd, maakte werk van een aanpak voor risicomanagement.

Klein beginnen

Bij de start begon het klein: in een workshop werd met elke afdeling de top 5 van risico’s vastgesteld. Inmiddels maken de afdelingsmanagers een jaarplan op A3-formaat met aan de achterkant een overzicht van budgetten, personeelsdata en risico’s. Driemaal per jaar gaan de afdelingshoofden met concerncontrol in gesprek over de risico’s van hun afdeling. ‘Zo blijft risicomanagement onder de aandacht,’ zegt Geijtenbeek. De werkwijze kreeg snel draagvlak in de organisatie; het college van B & W stond er volop achter en door klein te beginnen was het behapbaar. Intussen hebben Geijtenbeek en haar collega’s het risicomanagement uitgebouwd tot een compleet dashboard dat verder gaat dan alleen de financiële risico’s. ‘Het gaat er uiteindelijk ook om of je de doelen (publieke waarde) behaalt.’

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen