Skip to main content

Toezichthouders van SDT breiden samenwerking in digitaal toezicht uit

Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders, SDT, zal twee extra zogeheten Kamers oprichten voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij deze Kamers zullen ook andere toezichthouders worden betrokken dan de leden van het SDT, dat in oktober 2021 werd opgericht door de Autoriteit Consument en Markt , ACM, de Autoriteit Financiele Markten, AFM, de Autoriteit Persoonsgegevens, AP, en het Commissariaat voor de Media, CvdM, om de handhaving in de digitale sector te coordineren en kennis en ervaring op dit gebied te bundelen.

De eerste twee resultaten van deze bundeling zijn vandaag gepubliceerd: gezamenlijke uitgangspunten over effectieve online informatieverstrekking, en uitgangspunten voor online kindermarketing. Het vervolg hierop is een gezamenlijk onderzoek van de betrokken toezichthouders naar transparantie bij influencers.

De vier toezichthouders zien er elk vanuit hun eigen taken op toe dat bedrijven en organisaties die actief zijn in de digitale sector hun afnemers tijdig en volledig informeren. Deze informatie is bedoeld om mensen te helpen verstandige keuzes te maken.

Dankzij gedragsonderzoek weten we dat mensen bijvoorbeeld maar een beperkte hoeveelheid informatie kunnen verwerken. Meer informatie betekent dus niet automatisch meer bescherming, zegt Martijn Snoep, voorzitter van het SDT en bestuursvoorzitter van de ACM. Daarom hebben we als toezichthouders uitgangspunten geformuleerd zodat organisaties in het ontwerp van hun informatie rekening houden met de effectiviteit van de verstrekte informatie.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen