Skip to main content

Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte

Nederland is niet alleen erg laat met een eigen wetsvoorstel voor de nieuwe cyberbeveiligingsrichtlijn NIS2, ook ziet Louise de Gier dat het hoofdstuk over governance nog aangepast moet worden. Zij betwijfelt of met dit governance artikel wel het basisniveau wordt gehaald waar NIS2 van uitgaat.

Cybercrime is een van de grootste bedreigingen voor organisaties wereldwijd. De Europese Unie heeft al in 2016 een richtlijn opgesteld die Europa weerbaarder moet maken tegen cybercrimebedreigingen. Deze richtlijn bood niet de juiste regelgeving om de steeds grotere uitdagingen op het gebied van cybercrime tegen te gaan. 

Bovendien is de richtlijn op zeer uiteenlopende wijze uitgevoerd door de verschillende lidstaten, wat leidde tot versnippering van de Europese markt. Daarom is een nieuwe richtlijn, NIS2, opgesteld die de te grote verschillen moet wegwerken en netwerk en informatiesystemen binnen Europa beter moet beveiligen. NIS2 geldt voor veel meer sectoren dan de oude richtlijn: in totaal 18, zoals energie, gezondheidszorg, vervoer, digitale infrastructuur, beheer van ICT diensten, overheid en fabrikanten van bepaalde producten.

De nieuwe cyberbeveiligingsrichtlijn gaat uit van een basisniveau. Lidstaten kunnen verplichtingen vaststellen of handhaven die een hoger cyberbeveiligingsniveau waarborgen maar niet een lager niveau. Een ander belangrijk doel is het verhogen van de cyberhygiene. Organisaties moeten intern een cultuur van risicobeheer ontwikkelen en bevorderen.

Bestuur aansprakelijk

Nieuw is dat het bestuur maatregelen moet nemen voor het beheren van cyberbeveiligingsrisico s. Het bestuur moet toezien op de uitvoering en het kan aansprakelijk worden gesteld als het niet aan deze verplichtingen voldoet. Ook moet het bestuur opleidingen volgen zodat het voldoende kennis krijgt op het gebied van cybermanagement.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen
Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.

Meer recente berichten

Defensie heeft te weinig inzicht in zwaktes ICT infrastructuur
Verder lezen
AP: kabinet moet wet aanpassen om journalisten bij Kadaster database te laten
Verder lezen
Minister Heinen in gesprek met BKR over verwijderen registraties
Verder lezen
Ict aanbieders onvoldoende voorbereid op cyberramp
Verder lezen
Security op de productievloer, gemakkelijker gezegd dan gedaan
Verder lezen
Verzamelwet gegevensverwerking VWS
Verder lezen
Gebruik biometrie bij automatische grenscontrole
Verder lezen
Nederland onderzoekt Chinese autosoftware, vanwege nationale veiligheid
Verder lezen
Australie geeft waarschuwing voor malware die wachtwoorden steelt
Verder lezen
Onderzoekers KU Leuven leggen datalekken populaire datingapps bloot
Verder lezen