Privacy anders aanpakken: risicogestuurd en pragmatisch
Als het gaat om privacy, kiest de gemeente Leidschendam-Voorburg voor een pragmatische en risicogestuurde aanpak. Hoe? Dat lees je hier.
Privacyaanpak Leidschendam-Voorburg anders dan anders
Waar veel gemeenten als het gaat om privacy kiezen voor een vraaggestuurde ‘juridische’ aanpak, doet Leidschendam-Voorburg het anders: pragmatisch en risicogestuurd. Het betekent dat zij zich niet storten op de berg met privacyvragen, maar concrete instructies geven over wat zorgvuldig omgaan met informatie betekent voor medewerkers en prioriteren op basis van privacyrisico’s.
Half mei 2018 stelde de gemeente Leidschendam-Voorburg haar privacybeleid vast. Eén A4’tje waarin de gemeente aan inwoners én medewerkers inzicht geeft in wat zij doet en níet doet met persoonsgegevens. Michiel Gorsse (waarnemend gemeentesecretaris/ algemeen directeur) geeft aan dat privacy binnen Leidschendam-Voorburg niet los wordt gezien van het reguliere werk. “In alle gevallen moeten medewerkers een afweging maken in hoeverre iets bijdraagt aan het doel van de gemeente. Hoe zorgvuldig en efficiënt om te gaan met informatie hoort, naast bijvoorbeeld de vraag of er wel geld is, bij die afweging. Als gemeente willen wij dat medewerkers zelf nadenken over zaken. Privacy is daarbij belangrijk, maar niet per definitie belangrijker dan bijvoorbeeld het recht op zorg, veiligheid of de rechten van een kind.”
Jiska Ligtenberg, Functionaris Gegevensbescherming (FG) bij de gemeente Leidschendam-Voorburg, gaat er vanuit dat binnen haar gemeentelijke organisatie iedereen kan omgaan met informatie van en over mensen. “Daar hoef je geen jurist voor te zijn of cursussen op het gebied van AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) voor te volgen. Uiteraard probeer ik vanuit mijn rol medewerkers te begeleiden in wat zorgvuldig omgaan met informatie concreet betekent. Naast het ‘privacy proof’ maken van reguliere werkzaamheden, vormen instructies voor specifieke thema’s en leeractiviteiten hiervoor de basis. Momenteel werken we bijvoorbeeld aan een e-learning oplossing, waarin we die handvatten ook trainen. Die oplossing bevat geen vragen als ‘wat is een datalek of wat zijn de rechten van betrokkenen?’, maar wel vragen als ‘wat doe je als je informatie wilt uitwisselen met een externe partij en waarom zou een inwoner dit misschien niet willen?”
Verder lezen bij de bron- Den Haag versterkt positie als Europese cybersecurity hoofdstad - 5 december 2025
- ACM vanaf nu bevoegd om toezicht te houden op de Data Act - 4 december 2025
- Rapport: Inzicht in gemeentelijke kosten en aanpak van informatiebeveiliging - 4 december 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Den Haag versterkt positie als Europese cybersecurity hoofdstad | Verder lezen | |
ACM vanaf nu bevoegd om toezicht te houden op de Data Act | Verder lezen | |
Rapport: Inzicht in gemeentelijke kosten en aanpak van informatiebeveiliging | Verder lezen | |
AP adviseert ouders om geen fotos van kinderen te delen voor winactie | Verder lezen | |
Gemeenten zien kosten cybersecurity fors oplopen | Verder lezen | |
ISO 27001 als fundament onder AVG-compliance: juridische zekerheid door informatiebeveiliging | Verder lezen | |
Shadow AI ondermijnt IT-beleid en security | Verder lezen | |
Datalek bij gemeente Amsterdam: vertrouwelijke or-gespreksverslagen op straat | Verder lezen | |
Overheid waant zich onterecht cyberveilig | Verder lezen | |
Gegevens inwoners Schiermonnikoog op straat | Verder lezen |