Skip to main content

Slagkracht AIVD en MIVD – De wet dwingt, de tijd dringt, de praktijk wringt

Bij de voorbereiding en uitvoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 was er te weinig oog voor de uitvoering van de wet door de AIVD en MIVD. Nieuwe waarborgen ter bescherming van de privacy van burgers vragen extra activiteiten van de diensten en daarmee extra capaciteit. Daardoor resteert minder tijd voor hun hoofdtaak: onderzoek doen in het belang van de nationale veiligheid. Uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat de operationele slagkracht en toekomstbestendigheid van de AIVD en MIVD onder druk staan.

Uitkomsten onderzoek: Inlichtingenpositie van AIVD en MIVD staat onder druk

Uitkomsten onderzoek: Inlichtingenpositie van AIVD en MIVD staat onder druk

De Wiv 2017 heeft grote impact (gehad) op de organisatie, de processen en de IT-systemen van de I&V-diensten. Onze hoofdconclusie is dat in het debat over de invoering van de Wiv 2017 en in de voorbereiding op de implementatie van de nieuwe wet onvoldoende aandacht is besteed aan de impact van de Wiv 2017 op de uitvoeringspraktijk van de I&V-diensten. Daarvoor is niet één partij als verantwoordelijke aan te wijzen. Zowel de uitvoerende als de wetgevende macht hebben daarin een rol gespeeld.

Hieronder gaan we op de gevolgen voor de operationele slagkracht en toekomstbestendigheid van de I&V-diensten in en geven we achterliggende verklaringen weer.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.
Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?

Meer recente berichten

Autoriteit Persoonsgegevens en tennisbond stoppen rechtszaak na uitspraak EU-Hof
Verder lezen
IBD waarschuwt voor digitale dreigingen rond verkiezingen
Verder lezen
Gemeente Eindhoven niet meer onder extra toezicht om privacybeleid
Verder lezen
Bedrijven zoeken balans tussen cloudtelefonie en cybersecurity
Verder lezen
Zonder anonimisering is de waarde van AI beperkt
Verder lezen
AIVD benadrukt belang van updaten printers en routers in overheidscampagne
Verder lezen
Verkiezingen 2025: wat willen de partijen met de belangrijkste privacy-onderwerpen?
Verder lezen
BIO2 verankert informatiebeveiliging binnen gehele overheid
Verder lezen
Weinig aandacht voor gegevensdeling in verkiezingsprogrammas
Verder lezen
1 jaar NIS2: waar staan we in Belgie?
Verder lezen