Privacy als koers in het online landschap: omdat het kan, niet omdat het moet
Privacywetgeving doet meer dan het gebruik van data aan banden leggen, het dwingt je organisatie om eens goed in de spiegel te kijken. Wat voor bedrijf wil je zijn voor je klanten?
In 2024 zal 75 procent van de wereldwijde internetpopulatie beschermd zijn door privacywetgeving, zo voorspelt Gartner. En dat is niet alleen een kwestie van compliance voor de buhne: 79 procent van de consumenten ziet privacybescherming door bedrijven als koopfactor, volgens Cisco. Het is dus geen nice to have meer.
Duik je vervolgens in de verschillende privacywetten die van toepassing kunnen zijn op e commerce, van de bekende GDPR en de nieuwe DSA, Digital Service Act, tot de Duitse Telecommunications Telemedia Data Protection Act, TTDSG, dan realiseer je je al snel dat compliance veel meer omvat dan actiepunten om af te laten vinken door de Legal afdeling. Het gaat om de manier waarop je als bedrijf functioneert en data gebruikt. En dat leidt vervolgens tot introspectie door het hele bedrijf: hoe zijn we hier eigenlijk gekomen?
Verschuiving in het denken
Als consumenten, bedrijven en maatschappij omarmen we technologie. Voordat de effecten uitgekristalliseerd zijn, gebruiken we die al massaal en volledig. Zo is het gebruik van mobiele telefoons op scholen pas vanaf 1 januari 2024 niet meer toegestaan, terwijl de introductie van de iPhone al op 9 november 2007 plaatsvond.
Hetzelfde gebeurt doorlopend bij het gebruik van data. Marketeers vonden in het ecosysteem van Google een bijzonder gemakkelijke marketingtool waarmee je met enkele klikken al resultaten kon produceren. Privacy was daarbij niet het uitgangspunt: Universal Analytics is nooit GDPR compliant geweest. En Google s vervanger Analytics 4 kent ook uitdagingen, varierend van een hoge leercurve tot diverse privacy problemen rondom gegevensverzameling, verwerking en opslag. Daardoor werden marketeers genoodzaakt om toch kritisch hun achterliggende datastrategie te evalueren.
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens | Verder lezen | |
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving | Verder lezen | |
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen | Verder lezen | |
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden | Verder lezen | |
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs | Verder lezen | |
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten | Verder lezen | |
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes | Verder lezen | |
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat | Verder lezen | |
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro | Verder lezen | |
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei | Verder lezen |