Skip to main content

Cyberincidenten vormen groot zakelijke risico

Cyberincidenten staan wereldwijd bovenaan de lijst van risico s in de Allianz Risk Barometer 2024. Voor het eerst zien bedrijven ransomware aanvallen, datalekken, verstoringen van it netwerken en diensten en andere cyberdreigingen als hun grootste zorg. De angst hiervoor is groter dan voor zakelijke verstoringen, natuurrampen, veranderingen in wet en regelgeving, branden en explosies, de macro economie, het klimaat en politieke risico s.

Na twee jaar van hoge maar stabiele schade activiteit constateert verzekeraar Allianz in 2023 een zorgwekkende heropleving van de verliezen door ransomware en afpersing. Het landschap van cyberdreigingen blijft zich ontwikkelen, hackers richten zich in toenemende mate op it en fysieke toeleveringsketens, lanceren massale cyberaanvallen en vinden nieuwe manieren om geld af te persen van grote en kleine bedrijven. Cyberincidenten klommen naar de top drie risico s in Nederland en blijven, sinds 2018, het nummer een risico in Belgie.

Vooral ransomware is in opmars. De zogeheten ransomware as a service kits, raas kits, met prijzen vanaf veertig dollar, zijn een factor bij de stijgende activiteit in 2023. Bendes voeren ook sneller aanvallen uit. Zo daalt het gemiddelde aantal dagen dat nodig is om een aanval uit te voeren van ongeveer zestig in 2019 naar vier. De activiteit van ransomware claims steeg in 2023 met meer dan de helft op jaarbasis. Bij de meeste ransomware aanvallen worden nu persoonlijke of gevoelige commerciele gegevens gestolen met als doel afpersing, waardoor de kosten en complexiteit van incidenten toenemen en er een grotere kans is op reputatieschade.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen