Skip to main content

Burgemeesters: in regeerakkoord meer cyberbeleid

De onderhandelingen over een nieuw regeerakkoord missen prioriteit voor digitale veiligheid. Veertien cyberburgemeesters roepen op tot meer vaart en borging in het overheidsbeleid. Het liefst zien ze het thema ondergebracht bij één bewindspersoon en één beleidsdepartement. Ook is meer geld voor een lokale aanpak welkom.

De cyberburgemeesters zijn binnen hun regio portefeuillehouder van het cyberbeleid. De veertien stelden een pamflet op waarin zij hun wensen kenbaar maken aan de onderhandelaars over het regeerakkoord.

De wensen zijn ingegeven door de snelle maatschappelijke digitalisering en de risico’s die hiermee gepaard gaan. De burgemeesters schrijven dat ze verantwoordelijk zijn voor informatiebeveiliging, voorbereiding op cyberincidenten en online aangejaagde ordeverstoringen en regie van lokaal veiligheidsbeleid waaronder cybercrime.

Support en regie

‘We kunnen de rappe ontwikkelingen in de digitale wereld als lokale overheden niet individueel bijbenen. We hebben landelijk support en regie nodig om aan onze verantwoordelijkheden invulling te geven.’ Volgens de burgemeesters bestaan weliswaar allerlei proeftuinen, projecten en programma’s op landelijk, regionaal en lokaal niveau, maar kunnen deze ‘aan kracht winnen’.

De veertien roepen op om te investeren in onderlinge samenhang en structurele middelen. ‘Nu kenmerkt het beleid zich door incidentele impulsen en support. Dat leidt niet tot wezenlijke verandering. Ook worden de middelen hierdoor niet altijd efficiënt besteed.’ In het pamflet schrijven ze dat het huidige beleid slechts enkele gemeenten vooruitbrengt en niet alle 352 in Nederland.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen