Skip to main content

Voltallige Utrechtse raad not amused over datalek Samen Veilig

Alle partijen in de Utrechtse gemeenteraad vragen zich af of het recente datalek bij Samen Veilig Midden Nederland consequenties moet hebben voor de relatie tussen de gemeente en het bedrijf. Ze reageren daarmee op de berichtgeving over het jeugdzorgbedrijf dat onder andere het meldpunt Veilig Thuis exploiteert. Het wantrouwen van de gemeenteraad kwam vandaag naar voren tijdens het wekelijkse vragenuur in de raad.

Eerder deze week werd bekend dat een systeembeheerder van het bedrijf per abuis het complete interne intranet op het openbare internet had gezet. Duizenden pagina s werden daarmee onbedoeld openbaar. Tegelijkertijd bleek dat een eerder datalek uit 2017 als zeer groot is aan te merken. Het bedrijf had tot nu toe laten weten dat dit lek uit 2017 om slechts een paar aantekeningen ging.

Raadsbrede vragen

In het vragenuur in Utrecht kwam een set vragen aan bod, die door alle partijen werden ingediend. Dat alle partijen dat samen doen is niet uniek, maar wel uitzonderlijk. In die vragen stellen de partijen onder andere: Welke consequenties zou dit zoveelste datalek moeten hebben voor de samenwerking tussen de gemeente Utrecht en Samen Veilig? Verantwoordelijk wethouder Eelco Eerenberg (D66) onderhoudt het contact met het jeugdzorgbedrijf namens alle deelnemende gemeentes in de provincie Utrecht. Het is heel erg slecht wat er is gebeurd. Ik deel uw zorgen, het is onacceptabel, zei de wethouder tegen de raad. Eerder al kondigde hij een onafhankelijk onderzoek aan naar de aanhoudende datalekken bij SAVE en Veilig Thuis. De wethouder gaf aan contact te hebben gehad met andere wethouders in de regio, volgens Eerenberg is men unaniem ontevreden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen