Skip to main content

Digitale veiligheid: veel te doen en weinig tijd

Al twaalf jaar houdt David de Kramer zich voor de gemeente Utrecht bezig met veiligheidsvraagstukken. Met klassieke criminaliteitsthema’s bijvoorbeeld, als autokraken, fietsdiefstallen en woninginbraken. Maar tegenwoordig buigt hij zich over de aanpak van digitale onveiligheid. Veel ‘basismateriaal’ is er nog niet. Niet in de eigen gemeente en niet bij collega-gemeenten. Wel zijn er doelen gesteld voor een digitaal veiligere stad. En inmiddels ligt er een ‘Digitaal Weerbaarheidsbeeld’ waar ook andere gemeenten van kunnen profiteren.

Wat hebben Lochem, Zutphen en New Orleans met elkaar gemeen? Ze zijn alle drie slachtoffer geworden van een digitale aanval op de gemeentelijke systemen. “Digitale veiligheid binnen de gemeente is een grote en noodzakelijke ambitie,” stelt veiligheidsadviseur David De Kramer. “Je kunt als gemeente niet meer zonder een digitaal veiligheidsplan; je moet preventieve maatregelen nemen maar ook aan preparatie doen.” Om greep op de materie te krijgen volgde hij een mastercourse Cybercrime, cybersecurity & risk management aan de Universiteit Twente. Met als resultaat een scriptie over de benadering van digitale onveiligheid en cybercrime in Utrecht. Het is onderdeel van het dossier ‘Een Digitaal Veiliger Stad’ waaraan De Kramer en collega’s vier jaar lang uitvoering geven. “Waarbij we het nadrukkelijk niet bij luchtfietsen willen houden, maar vooral willen laten zien wat je als gemeente daadwerkelijk kunt doen.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen