Skip to main content

Provincies maandenlang op de hoogte van beveiligingsproblemen ICT-systemen

De beveiliging van ICT-systemen van uitvoeringsorganisatie BIJ12 is ernstig verouderd. Tot op heden zijn er weliswaar geen aanwijzingen dat er vertrouwelijke gegevens zijn gelekt, maar het euvel is al maanden bekend. Ondanks de waarschuwingen zijn er amper veiligheidsmaatregelen getroffen.

Dat blijkt uit twee rapporten en gespreksverslagen die in handen zijn van het Noordhollands Dagblad. Het medium kreeg deze documenten in handen via Publeaks, een online platform waarop klokkenluiders anoniem informatie kunnen delen met de pers.

Beveiligingsexperts ‘enorm geschrokken’ van achterstallig onderhoud ICT-systemen

Het gaat om de systemen van BIJ12, de uitvoeringsorganisatie die de provincies in Nederland ondersteunt bij de uitvoering van hun gemeenschappelijke taken. Ambtenaren die voor de provincie werken en burgers gebruiken de systemen van BIJ12. Hiermee kunnen ze onder meer de kwaliteit van zwemwater opzoeken, of een subsidie- of vergunningsaanvraag indienen.

De ICT-systemen van BIJ12 verwerken veel privacygevoelige persoonsgegevens van provincies en burgers. Dan is het belangrijk dat de informatiebeveiliging op orde is. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. ‘Maanden geleden’ ontvingen de provincies een rapport van een ICT-leverancier, meldt het Noordhollands Dagblad. Daarin stond dat de beveiliging van de systemen bij BIJ12 niet op orde was. Noodzakelijke updates bleven achterwege en de uitvoeringsinstantie pleegde onvoldoende onderhoud.

De opstellers van het rapport waren “enorm geschrokken” van hun bevindingen. In een gespreksverslag van een spoedoverleg dat afgelopen december plaatsvond, staat dat ze het liefst ter plekke alle stekkers eruit hadden getrokken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen
Alarmerend jaarverslag van AIVD: We zitten in het voorportaal van een oorlog
Verder lezen
OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen