Skip to main content

Regie op Gegevens gaat de burger veel gemak opleveren

Het fundament leggen voor digitale gegevensuitwisseling met derden. Dat is wat Hetty Lucassen, voorzitter van de Stuurgroep Regie op Gegevens, zich tot doel heeft gesteld. En dat gaat ze ‘samen’ doen. Samen met de
departementen en uitvoeringsorganisaties. In kleine stappen en ieder in zijn eigen tempo. Maar met een duidelijk doel: er beweging in krijgen. Als dat lukt volgt de rest vanzelf. “Er is voor iedereen namelijk zoveel voordeel te behalen.”

Overzicht verdwenen

Hetty Lucassen: “Regie op Gegevens behelst veel en is weinig tastbaar. Maar het gaat iedereen aan. Dat is ook het eerste wat ik zeg als mijn buurvrouw of de aannemer die bij mij thuis bezig is vraagt wat ik doe. Ik leg dan uit dat de overheid heel veel gegevens over iedereen verzamelt. Geboorteplaats en datum, adres, maar ook in welke auto je rijdt, in welk huis je woont, wat je inkomen is etc. Vroeger hadden we hiervoor zelf allemaal papieren bewijzen, maar tegenwoordig houdt de overheid dat digitaal bij. Handig, maar daardoor is bij inwoners ook het overzicht verdwenen welke informatie de overheid nu allemaal precies over hem of haar heeft. Dat willen we veranderen.”

Gemakkelijker maken

“Het moet voor inwoners inzichtelijk zijn welke informatie de overheid over hen heeft. En we willen het makkelijker maken om die informatie te delen als je dat nodig hebt. Dat iemand met een simpele druk op de knop zijn identiteit, leeftijd, of inkomensgegevens officieel kan bevestigen. Dit soort digitale bewijsstukken maken het aanvragen van bijvoorbeeld een hypotheek, of een toelage voor schoolboeken, een stuk
gemakkelijker.” aldus Lucassen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen