Skip to main content

Autoriteit Persoonsgegevens krijgt ruim twee keer zoveel personeel

Goed nieuws voor de Autoriteit Persoonsgegevens. De Tweede Kamer heeft ingestemd met een motie waarin ze het kabinet oproept om het budget voor de toezichthouder dusdanig te verhogen dat ze haar taken beter kan uitoefenen. Het aantal fulltime banen (fte) moet volgend jaar groeien van 184 naar 470.

Autoriteit Persoonsgegevens kampt met ernstig personeelstekort

Aleid Wolfsen, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), roept al langer dat zijn organisatie het vele werk niet aankan. In een interview met dagblad Trouw in november sprak hij over ‘lachwekkende achterstanden’. En dat terwijl het werk van de toezichthouder in zijn ogen met de dag ‘belangrijker en omvangrijker’ wordt. De gevolgen van een datalek kunnen enorm zijn, zo waarschuwde Wolfsen. “Als jouw data wordt gestolen, is dat veel heftiger dan als jouw fiets wordt gestolen. Je bent je data in het digitale tijdperk.”

Het onderzoeken van privacyschendingen is niet de enige taken van de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder kan ook boetes opleggen, wat sinds de inwerkingtreding van de AVG in mei 2018 al enkele malen is gebeurd. Daarnaast houdt de AP zich ook bezig met het geven van voorlichting, maar daar is amper personeel voor. Voor het gehele openbaar bestuur -van gemeentes tot provincies, van zelfstandige bestuursorganen tot ministeries- zijn er 2 fte beschikbaar om voorlichtingsactiviteiten te verzorgen. De financiële sector moet genoegen nemen met 1,75 fte.

In 2020 werden er maar liefst 27.800 privacyklachten ingediend bij de toezichthouder. Op dit moment is het zo dat minder dan één medewerker zich fulltime bezighoudt met deze klachten. De gemiddelde wachttijd voor het afhandelen van een klacht is opgelopen van drie maanden naar een half jaar. Katja Mur, bestuurslid van de privacywaakhond, vertelde dat de toezichthouder momenteel slechts 0,04 procent van alle klachten behandelt. Met tips van burgers over mogelijke privacyschendingen wordt vanwege het personeelstekort niets gedaan. Van alle datalekken die bij de AP binnenkomen, wordt slechts 0,3 onderzocht. Projecten zoals toezicht op algoritmes die persoonsgegevens verzamelen, komen momenteel niet van de grond.

Tweede Kamer stemt in met motie om meer geld vrij te maken voor AP

De cijfers en voorbeelden tonen aan dat de Autoriteit Persoonsgegevens aanzienlijk meer personeel nodig heeft. De Tweede Kamer ziet nu ook de ernst van de huidige situatie in. Vorige week diende Maarten Hijink (SP) een motie in om het budget van de toezichthouder te vergroten.

In de motie -die naast de SP ook werd ondertekend door D66, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, PVV, DENK, 50Plus en PvdD- vragen de opstellers aan de minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus om het budget van de toezichthouder dusdanig te verhogen ‘dat zij in staat wordt gesteld om aan het realistische groeipad te kunnen voldoen’. Daarvoor moet de AP groeien van 184 naar 470 fte.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen