Skip to main content

Beveiliging van gehackt waterbedrijf onvoorstelbaar knullig

Geen steek geleerd van alle hacks die tot nog toe plaatsvonden.

Het is bijna niet te geloven dat een overheidsbedrijf met een uiterst verantwoordelijke taak zo slordig is omgegaan met de inmiddels toch wel heel duidelijk aangetoonde noodzaak tot zorgvuldige digitale toegang.

Een niet meer ondersteunde versie van Windows, geen firewall en hetzelfde inlogaccount voor alle medewerkers die zaken op afstand bij het waterbedrijf moesten regelen. Dit zijn de schokkende conclusies van het eerste rapportage in een overheidsonderzoek naar de hackaanval die afgelopen vrijdag plaatsvond op het waterbedrijf van Oldsmar in de Amerikaanse staat Florida. Ars Technica schrijft over het onderzoeksrapport.

Stadje vergiftigen

Een hacker wist vrijdag bij het waterbedrijf de toevoeging van natronloog (natriumhydroxide ook wel gebruikt als gootsteenontstopper) ruim een factor 100 te verhogen naar voor de mens gevaarlijke concentraties. Het stadje van 15.000 inwoners ontsnapte aan een ramp doordat een alerte operator snel doorzag wat er gebeurde en de situatie kon veiligstellen

Voor de aansturing op afstand van de SCADA-systemen waarmee de kranen in het pijpsysteem worden bediend, gebruikten de werknemers van het waterbedrijf een Windows 7-computer. Windows 7 wordt sinds januari 2020 niet meer door Microsoft voorzien van beveiligingsupdates. De toegang tot de SCADA-systemen was ook niet beveiligd met een firewall zodat de systemen makkelijk voor buitenstaanders benaderbaar waren. Bovendien was er slechts één account op TeamViewer waarmee de werknemers van het waterbedrijf de systemen op afstand konden bedienen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen