Skip to main content

Privacy voor Papendrechtse ouderen beter geregeld met nieuwe opzet huisbezoeken

De gemeentelijke huisbezoeken aan ouderen in Papendrecht worden weer opgestart. In januari 2020 werden die acuut gestopt na een motie van D66 in de Papendrechtse gemeenteraad, waarin het gebrek aan privacy voor ouderen bij die huisbezoeken aan de orde werd gesteld.

“Wij zijn blij dat er zo grondig onderzoek is gedaan en op veel punten echte verbeteringen worden doorgevoerd. Zo wordt de privacy van ouderen gewaarborgd,” stelt Trijntje van Es, fractievoorzitter van D66 Papendrecht. Zij verwoordde dit in de commissie Samenleving van donderdag 14 oktober.

“Ouderen die dat willen, kunnen nu met een gerust hart meewerken aan de huisbezoeken en voorlichting krijgen over voorzieningen en activiteiten die in Papendrecht voorhanden zijn. En wie geen huisbezoek wil, wordt verder met rust gelaten. Heel belangrijk dat ouderen serieus worden genomen, want dat is helaas niet altijd vanzelfsprekend,” zegt Trijntje van Es.

Tot begin 2020 droeg de gemeente Papendrecht de adresgegevens van alle ouderen vanaf 75 jaar over aan Sterk Papendrecht. Die nodigde zichzelf daarop uit bij de inwoners thuis voor een zogenoemd signalerend huisbezoek. Vervolgens werden tijdens de huisbezoeken allerlei gegevens gevraagd, genoteerd en opgeslagen over wonen, gezondheid, zelfredzaamheid, sociale contacten en financiële situatie.

Nadat een meerderheid van de gemeenteraad de stelling van de D66-motie onderschreef, dat hier waarschijnlijk sprake was van schending van privacy en de gegevensbescherming niet was gewaarborgd, nam het college de motie over en volgde een zogenoemde uitgebreide en diepgaande risico analyse.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen