Skip to main content

Een veilige en transparante Europese markt: Digital Services Act

De Digital Services Act is in het Nederlands de Wet inzake digitale diensten: de bepalingen van het handelsrecht en het burgerlijk recht aanpassen voor commerciele entiteiten die online actief zijn, of Wet inzake digitale diensten in het kort. In de woorden van de Europese Commissie roept deze wet op tot meer billijkheid, transparantie en verantwoordingsplicht voor de procedures van inhoudsmoderatie van digitale diensten.

De specifieke doelstelling is om de volgende drie zaken te waarborgen met betrekking tot online handel:

  1. Een goed functionerende interne markt voor digitale diensten.
  2. De doeltreffende verwijdering van illegale inhoud.
  3. Een passend niveau van informatie en transparantie voor de consument.

Dit is natuurlijk erg vaag. Wat houdt de Digital Service Act, die in 2024 van kracht gaat, dus precies in? Hoe moet deze worden uitgevoerd? En ook niet onbelangrijk: wat voor gevolgen heeft dit voor consumenten en het middel- en kleinbedrijf (mkb)? In dit artikel zullen we je daar alles over vertellen.

Digital Services Act in het kort

Je kunt uiteraard de hele wetgeving zelf lezen. Deze vind je door te klikken op de onderstaande button. Wij hebben de DSA echter al voor je samengevat en de belangrijkste gevolgen voor consument en het mkb benadrukt.

In essentie dient de Wet inzake digitale diensten alleen om:

  • Online platformen illegale content te laten verwijderen.
  • Online platformen transparant te laten zijn omtrent hun beleid. Zo moeten ze gebruikers uitleggen waarom inhoud is verwijderd, moeten ze het mogelijk maken klachten in te dienen en deze klachten eerlijk behandelen.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen