Skip to main content

Interview IB RvIG

Hoe is het om als informatiebeveiliger te werken bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en in hoeverre het nieuws invloed op je dagelijkse werk bij RvIG? In het magazine van RvIG staat een interview met David de Boer waarin hij in gaat op het IB beleid van de organisatie.

In deze functie is het zijn taak om op strategisch en tactisch niveau de bedrijfsvoering bij RvIG kritisch te volgen en te beschermen tegen bedreigingen. Hij vertelt in dit artikel meer over het informatiebeveiligingsbeleid van RvIG.

David, zeg eens eerlijk: Moet je een beetje een nerd zijn om informatiebeveiliging leuk te vinden?

Ha! Als ik voor mezelf spreek: ja, dat ben ik wel een beetje. Maar het ligt eraan vanuit welk perspectief je informatiebeveiliging bekijkt. Kijk je vanuit de beleidshoek, de juridische of juist de technische kant? Vanuit de technische kant helpt het inderdaad als je een beetje een nerd bent. Ik zit ook zeker wel in het nerd-spectrum met sommige dingen. Ik heb bijvoorbeeld mijn eerste leidinggevende ontmoet op een LAN-party.

Hoe ben je informatiebeveiliger geworden?

Het kwam toevallig op mijn pad. Ik was vroeger altijd een planner. Maar gaandeweg kwam ik erachter dat, voor mij persoonlijk, plannen maken over school en carrière geen enkele zin had. Ik was bij RvIG al een tijd Functioneel beheerder en dat deed ik met plezier. Maar na een tijdje wilde ik weer wat anders. Ik had bepaalde interesses en uiteindelijk doen zich altijd kansen voor om die interesses te matchen. Een van die kansen was informatiebeveiliger van RvIG worden. En die kans heb ik gepakt. Gelukkig kreeg ik van RvIG ook alle ruimte om de benodigde opleidingen te volgen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen