Skip to main content

AP eist duidelijkheid techbedrijf over AI gericht op kinderen

De Autoriteit Persoonsgegevens, AP, maakt zich zorgen over de omgang met persoonsgegevens bij organisaties die gebruikmaken van zogeheten generatieve artificiele intelligentie, AI. Speciale aandacht gaat uit naar apps voor jonge kinderen waarin deze vorm van AI wordt toegepast.

De AP onderneemt daarom de komende tijd verschillende acties. Zo heeft de AP een techbedrijf om duidelijkheid gevraagd over de werking van de chatbot die werd geintegreerd in hun app die populair is bij kinderen. De AP wil onder meer weten hoe transparant de chatbot is over de omgang met de gegevens van gebruikers.

De ontwikkelingen rond de inzet van AI gaan razendsnel. Dit betekent dat met name generatieve AI-toepassingen steeds breder worden gebruikt. De AP ziet grote risico s bij het aanbieden van toepassingen zoals AI-chatbots aan kinderen, omdat zij zich onvoldoende bewust zijn van deze risico s. Het is belangrijk dat zij bijvoorbeeld weten wat er gebeurt met hun chatberichten en of ze praten met een chatbot of met een echt persoon.

De AP stelt het betreffende techbedrijf onder meer vragen over hoe transparant de app is over het gegevensgebruik, en of er goed is nagedacht over een bewaartermijn voor de verzamelde gegevens. Naar aanleiding daarvan bepaalt de AP of vervolgstappen nodig zijn.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen