Skip to main content

Raad geeft gemeentebestuur en zichzelf een diepgele kaart: Rotgeschrokken van situatie meldpunt overlast

De gemeenteraad geeft het gemeentebestuur en zichzelf een diepgele kaart. Uit onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat de gemeente de afgelopen jaren de plank volledig heeft misgeslagen bij het meldpunt zorg en overlast. De wethouder belooft beterschap.

Rosalie van der Heide van de ChristenUnie vat de kern samen: Het is belangrijk dat we het meldpunt gaan verbeteren. We moeten bewoners centraal stellen bij deze problematiek. Dat geldt voor de melder, maar ook voor de persoon waar over geklaagd wordt. Men verdient een adequate terugkoppeling, waarbij men weet waar men aan toe is, dat men weet wat er gebeurt. En dit gaat ook over vertrouwen. Als je een melding doet, en je hoort vervolgens niks terug, terwijl het wel je woongenot aantast, dan schaadt dit het vertrouwen in de overheid.

Rapport Rekenkamer
Het rapport van de Rekenkamer schetst een ontluisterend beeld. Bewoners die klagen lopen vast in processen, er is geen terugkoppeling, systemen waarmee gewerkt wordt zijn niet adequaat, privacygevoelige gegevens belanden op plekken waar ze niet horen en een convenant is opgesteld maar is nooit ondertekend door de ketenpartners. En wanneer een medewerker een aantal maanden ziek is, blijven klachten net zo lang liggen tot de medewerker weer terug is.

Yaneth Menger, Stadspartij 100 procent voor Groningen: Het is meer dan schandalig wat we hebben gelezen
Wij zijn ons echt rot geschrokken van de situatie, vertelt Yaneth Menger van Stadspartij 100 procent voor Groningen. Het is meer dan schandalig wat we hebben gelezen. En hier moeten ook consequenties aan verbonden worden. Mirjam Gietema van D66: We moeten constateren dat het niet gelukt is om een leefbare omgeving te creeren, terwijl dit Meldpunt al bijna 25 jaar bestaat. Ondanks alle technologische ontwikkelingen zijn we niet in staat geweest om de samenhang in problemen op te lossen.

Pablo Vermerris, Student en Stad: Herevaluatie nodig van de volledige dienstverlening
Woordvoerder Pablo Vermerris van Student en Stad: Ik wil de Rekenkamer complimenteren voor het duidelijke rapport. Ik denk dat het ook slim is om dit rapport breder te trekken. Dit is niet het enige meldpunt dat we in onze gemeente hebben. Het is slim om een herevaluatie toe te passen op het gebied van onze dienstverlening. Hoe willen we dit gaan doen als raad? Wat ik in ieder geval positief vind is dat er vanuit het gemeente al fte zijn vrij gemaakt voor de coordinatie op dit vlak. Laten we hier mee verder gaan, en naar de toekomst kijken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen