Skip to main content

Hoogrisico algoritmes pas over twee jaar in register

In het register moeten overheden informatie publiceren over hun algoritmes zodat duidelijk is of sprake is van discriminatie.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid denkt het Algoritmeregister over twee jaar up-to-date te hebben. Eind 2025 moeten dan alle zogeheten ‘hoog risico’-algoritmes geregistreerd zijn. Nu staan er 264 algoritmes in het Algoritmeregister van de Nederlandse overheid.

Geen extra geld

Demissionair minister van Justitie Dilan Yeşilgöz stelt in een brief aan de Tweede Kamer dat er sprake is van een forse inspanning, omdat tientallen organisaties met een groot aantal algoritmen bij dit proces betrokken zijn. Daarnaast krijgt het ministerie er geen extra geld voor om de algoritmes te laten registreren.

Ook zijn er volgens de minister uitzonderlijke gevallen waarbij registratie van algoritmen een opsporingsbelang kan ondermijnen. Hierdoor zouden de betrokken algoritmen niet volledig gepubliceerd kunnen worden. Wel wordt er volgens haar naar gestreefd zo transparant mogelijk te communiceren over de algoritmen die worden gebruikt.

In het register moeten overheden informatie publiceren over hun algoritmes zodat duidelijk is of sprake is van discriminatie. Het Algoritmeregister is in 2022 van start gegaan.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen