Skip to main content

Informatieveiligheid afgenomen bij de gemeenten

Bij 36 procent van de gemeenten is de informatieveiligheid afgenomen door de COVID-19 crisis en het massale thuiswerken. 117 hogere ambtenaren binnen Nederlandse gemeenten zijn hierover ondervraagd in het Digitale Overheidsonderzoek: Gemeente 2030, van BCT Software en iBestuur. Daarnaast zegt 18 procent dat de privacy van de burgers minimaal één keer in het geding is gekomen sinds de coronacrisis.

Hinder en achterstanden door thuiswerken

Naast de informatieveiligheid had de coronacrisis ook invloed op de continuïteit van het werk van de gemeenten. Ruim een kwart (27%) zegt dat er flinke achterstanden zijn opgelopen aangezien er niet zo gewerkt kon worden als normaal en 28 procent geeft aan dat er veel hinder is ondervonden in het werk, aangezien er op grote schaal thuisgewerkt moest worden.

Verder zegt twee derde (62%) van de gemeenten bij aanvang van de coronacrisis nog niet ingericht te zijn geweest om volledig digitaal te werken. Inmiddels zegt 47 procent dit wel gerealiseerd te hebben. Daarnaast is digitalisering bij 60 procent van de gemeenten hoger op de agenda komen te staan.

“Als ik de resultaten bekijk, denk ik dat een groot deel van de respondenten de situaties waarin onzorgvuldig digitaal gehandeld werd niet heeft herkend”, concludeert Dimitri Palmen, directeur van BCT. “Zo zegt slechts 1 op de 5 dat minstens één keer de privacy van burgers in het geding is gekomen tijdens de COVID-19 crisis. Ik denk dat dit aan de voorzichtige kant is. We kennen allemaal de verhalen van medewerkers die stukken naar hun privé-mail sturen, om het vervolgens via een onbetrouwbare scan app op de smartphone te delen. Nu blijven dit soort incidenten vaak zonder grote gevolgen, maar waar het om draait is dat men alle richtlijnen loslaat omdat het ‘even niet anders kan’. Dat ‘even’ is nu toch al ruim een jaar en het is zorgwekkend dat dit niet de hoogste prioriteit krijgt binnen veel gemeenten. Laat de struisvogelpolitiek los en zorg dat er digitaal grote stappen worden gezet.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen