Skip to main content

Rapport Samenhangend inspectiebeeld cybersecurity vitale processen 2020-2021

Op 29 juni is het Samenhangend inspectiebeeld cybersecurity vitale processen 2020-2021 gepubliceerd. Agentschap Telecom is een van de zes toezichthouders op vitale processen die hierin verslag doet over de digitale weerbaarheid van die processen. Wij houden toezicht op digitale dienstverleners, aangewezen aanbieders van essentiële diensten in de sectoren energie en digitale infrastructuur en op aanbieders van vertrouwensdiensten. Het inspectiebeeld laat zien dat Agentschap Telecom zijn toezicht stevig heeft ingericht.

Samen met andere toezichthouders wijzen we op de noodzaak om cybersecurity permanent op beleids- en bestuurstafels te houden. Want digitale afhankelijkheden nemen toe. Dat vraagt bijvoorbeeld om extra aandacht voor ‘supply chain risks’, waaronder concentratierisico’s. Ook zien toezichthouders al vroeg de impact van opkomende nieuwe technologieën. Veel eerder dan dat er beleid op gevormd kan worden. Daarom stemt Agentschap Telecom af met andere toezichthouders en zijn beleidsdirecties om aan de voorkant van die ontwikkelingen te blijven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen