Skip to main content

Factsheet Privacy & Afvalverklaring

Met deze factsheet Privacy en Afvalverklaring krijg je inzicht in de persoonsgegevens die worden verzameld bij verschillende inzamelmiddelen / methoden.

Hoofdstuk 1: Inleiding

Het begon allemaal met een inwoner uit Arnhem die het er niet mee eens was dat de ondergrondse afvalcontainer waar hij zijn afval naar toe moest brengen, alleen geopend kon worden met een adresgebonden afvalpas. Hiermee zou de gemeente immers informatie over hem verzamelen. Een procedure hierover tussen de inwoner en de gemeente, deed veel stof opwaaien in afvalland. Want de Autoriteit Persoonsgegevens oordeelde dat de gemeente op ongeoorloofde wijze persoonsgegevens (ledigingsgegevens) opsloeg op de ondergrondse afvalcontainers. Er ontstond onduidelijkheid over wat wel en wat niet mag wanneer afvalinzamelaars persoonsgegevens registreren bij de uitvoering van hun taak. De NVRD heeft een werkgroep opgericht met als doel die onduidelijkheid zoveel als mogelijk weg te nemen. De behoefte aan deze werkgroep werd nog vergroot door het inwerking treden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018.

De werkgroep Privacy van de NVRD heeft voor de vier verschillende inzamelmiddelen / methoden – minicontainers, ondergrondse afvalcontainers, milieustraten en grof vuil op afspraak – in kaart gebracht welke gegevens hiermee worden verzameld en met welk doel. Per registratie-item is, in overleg met de advocaten van Hekkelman Advocaten, in kaart gebracht in hoeverre de desbetreffende registratie risicovol zou kunnen zijn gelet op de geldende privacywetgeving.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen