Striktere privacywetgeving: bouw een nieuw fundament voor je marketingstrategie
De succesvolste bedrijven en webshops zijn vaak goed in het verzamelen en doelgericht verwerken van data. Juist die gegevensverwerking wordt de komende jaren echter een stuk lastiger. Het gevolg daarvan is dat de fundering onder hun online marketingstrategie wegvalt. Hoe los je dat op?
Op het gebied van online privacy is het de laatste jaren nooit saai. Google s alternatief voor cookies in de Chrome-browser, Topics AI, ontving in januari van dit jaar bijvoorbeeld hevige kritiek en lijkt al dood en begraven voordat het is gelanceerd. Dat terwijl de datadoorgifte via Google Analytics ook al enige tijd fors onder vuur ligt. Ondertussen was OpenAI s ChatGPT in Italie enige tijd verboden wegens ernstige privacyproblemen en worstelt megaverwerker Meta al maanden, zo niet jaren, met de onmogelijkheden van persoonsgericht adverteren op Facebook en Instagram.
Terwijl dit soort partijen de headlines halen, gaat online privacy uiteraard elke organisatie aan die online iets verkoopt of met klanten interageert. Veel bedrijven gebruiken platforms van Google of Meta voor hun marketing en willen graag ook iets doen met nieuwe moderne mogelijkheden, zoals AI of machine learning. Ondertussen lijken zelfs dit soort toonaangevende bedrijven er niet in te slagen goed hun weg te vinden binnen nieuwe privacywetgeving. Hoe gaan doorsnee Nederlandse ondernemingen en webshops daar dan wel in slagen, mogelijk zonder ondersteuning van een tool als Google Analytics?
Drie pilaren van privacywetgeving: gebruikers, regels en platforms
Of het nu om de AVG gaat of om andere wetgeving waarin het gebruik van persoonsgegevens aan banden wordt gelegd, online privacy rust altijd op drie pilaren:
- Gebruikers – die zich er steeds meer van bewust zijn dat hun gegevens waardevol zijn en zich in gezonde mate zorgen maken over hun online privacy.
- Privacywetgeving – zoals de AVG, maar ook naderende richtlijnen zoals de AI Act, die de rechten van burgers garanderen.
- Platforms – en hun beperkingen op het gebruik van informatie, zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) in Safari, privacybeperkingen in Apple iOS en beeindiging van third-party cookies in alle browsers.
Het probleem is dat veel organisaties het lastig vinden om dit gehele speelveld te overzien. Dat komt deels doordat ze jarenlang hebben vertrouwd op tools als Google Analytics voor het verzamelen van alle benodigde data voor campagnes, advertenties en het bereiken van klanten.
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit | Verder lezen | |
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland | Verder lezen | |
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens | Verder lezen | |
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging | Verder lezen | |
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet | Verder lezen | |
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel | Verder lezen | |
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF | Verder lezen | |
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort | Verder lezen | |
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware | Verder lezen | |
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG | Verder lezen |