Striktere privacywetgeving: bouw een nieuw fundament voor je marketingstrategie
De succesvolste bedrijven en webshops zijn vaak goed in het verzamelen en doelgericht verwerken van data. Juist die gegevensverwerking wordt de komende jaren echter een stuk lastiger. Het gevolg daarvan is dat de fundering onder hun online marketingstrategie wegvalt. Hoe los je dat op?
Op het gebied van online privacy is het de laatste jaren nooit saai. Google s alternatief voor cookies in de Chrome-browser, Topics AI, ontving in januari van dit jaar bijvoorbeeld hevige kritiek en lijkt al dood en begraven voordat het is gelanceerd. Dat terwijl de datadoorgifte via Google Analytics ook al enige tijd fors onder vuur ligt. Ondertussen was OpenAI s ChatGPT in Italie enige tijd verboden wegens ernstige privacyproblemen en worstelt megaverwerker Meta al maanden, zo niet jaren, met de onmogelijkheden van persoonsgericht adverteren op Facebook en Instagram.
Terwijl dit soort partijen de headlines halen, gaat online privacy uiteraard elke organisatie aan die online iets verkoopt of met klanten interageert. Veel bedrijven gebruiken platforms van Google of Meta voor hun marketing en willen graag ook iets doen met nieuwe moderne mogelijkheden, zoals AI of machine learning. Ondertussen lijken zelfs dit soort toonaangevende bedrijven er niet in te slagen goed hun weg te vinden binnen nieuwe privacywetgeving. Hoe gaan doorsnee Nederlandse ondernemingen en webshops daar dan wel in slagen, mogelijk zonder ondersteuning van een tool als Google Analytics?
Drie pilaren van privacywetgeving: gebruikers, regels en platforms
Of het nu om de AVG gaat of om andere wetgeving waarin het gebruik van persoonsgegevens aan banden wordt gelegd, online privacy rust altijd op drie pilaren:
- Gebruikers – die zich er steeds meer van bewust zijn dat hun gegevens waardevol zijn en zich in gezonde mate zorgen maken over hun online privacy.
- Privacywetgeving – zoals de AVG, maar ook naderende richtlijnen zoals de AI Act, die de rechten van burgers garanderen.
- Platforms – en hun beperkingen op het gebruik van informatie, zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) in Safari, privacybeperkingen in Apple iOS en beeindiging van third-party cookies in alle browsers.
Het probleem is dat veel organisaties het lastig vinden om dit gehele speelveld te overzien. Dat komt deels doordat ze jarenlang hebben vertrouwd op tools als Google Analytics voor het verzamelen van alle benodigde data voor campagnes, advertenties en het bereiken van klanten.
Verder lezen bij de bron- Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand - 6 december 2024
- Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen - 6 december 2024
- Ciso en cio groeien naar elkaar toe - 5 december 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand | Verder lezen | |
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen | Verder lezen | |
Ciso en cio groeien naar elkaar toe | Verder lezen | |
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar | Verder lezen | |
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg | Verder lezen | |
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen | Verder lezen | |
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen | Verder lezen | |
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai | Verder lezen | |
AP verwijt DUO discriminatie bij gebruik algoritme | Verder lezen | |
Citrix kwetsbaarheden werden vorig jaar het vaakst uitgebuit | Verder lezen |