Skip to main content

Striktere privacywetgeving: bouw een nieuw fundament voor je marketingstrategie

De succesvolste bedrijven en webshops zijn vaak goed in het verzamelen en doelgericht verwerken van data. Juist die gegevensverwerking wordt de komende jaren echter een stuk lastiger. Het gevolg daarvan is dat de fundering onder hun online marketingstrategie wegvalt. Hoe los je dat op?

Op het gebied van online privacy is het de laatste jaren nooit saai. Google s alternatief voor cookies in de Chrome-browser, Topics AI, ontving in januari van dit jaar bijvoorbeeld hevige kritiek en lijkt al dood en begraven voordat het is gelanceerd. Dat terwijl de datadoorgifte via Google Analytics ook al enige tijd fors onder vuur ligt. Ondertussen was OpenAI s ChatGPT in Italie enige tijd verboden wegens ernstige privacyproblemen en worstelt megaverwerker Meta al maanden, zo niet jaren, met de onmogelijkheden van persoonsgericht adverteren op Facebook en Instagram.

Terwijl dit soort partijen de headlines halen, gaat online privacy uiteraard elke organisatie aan die online iets verkoopt of met klanten interageert. Veel bedrijven gebruiken platforms van Google of Meta voor hun marketing en willen graag ook iets doen met nieuwe moderne mogelijkheden, zoals AI of machine learning. Ondertussen lijken zelfs dit soort toonaangevende bedrijven er niet in te slagen goed hun weg te vinden binnen nieuwe privacywetgeving. Hoe gaan doorsnee Nederlandse ondernemingen en webshops daar dan wel in slagen, mogelijk zonder ondersteuning van een tool als Google Analytics?

Drie pilaren van privacywetgeving: gebruikers, regels en platforms

Of het nu om de AVG gaat of om andere wetgeving waarin het gebruik van persoonsgegevens aan banden wordt gelegd, online privacy rust altijd op drie pilaren:

  1. Gebruikers – die zich er steeds meer van bewust zijn dat hun gegevens waardevol zijn en zich in gezonde mate zorgen maken over hun online privacy.
  2. Privacywetgeving – zoals de AVG, maar ook naderende richtlijnen zoals de AI Act, die de rechten van burgers garanderen.
  3. Platforms – en hun beperkingen op het gebruik van informatie, zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) in Safari, privacybeperkingen in Apple iOS en beeindiging van third-party cookies in alle browsers.

Het probleem is dat veel organisaties het lastig vinden om dit gehele speelveld te overzien. Dat komt deels doordat ze jarenlang hebben vertrouwd op tools als Google Analytics voor het verzamelen van alle benodigde data voor campagnes, advertenties en het bereiken van klanten.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen