Skip to main content

Striktere privacywetgeving: bouw een nieuw fundament voor je marketingstrategie

De succesvolste bedrijven en webshops zijn vaak goed in het verzamelen en doelgericht verwerken van data. Juist die gegevensverwerking wordt de komende jaren echter een stuk lastiger. Het gevolg daarvan is dat de fundering onder hun online marketingstrategie wegvalt. Hoe los je dat op?

Op het gebied van online privacy is het de laatste jaren nooit saai. Google s alternatief voor cookies in de Chrome-browser, Topics AI, ontving in januari van dit jaar bijvoorbeeld hevige kritiek en lijkt al dood en begraven voordat het is gelanceerd. Dat terwijl de datadoorgifte via Google Analytics ook al enige tijd fors onder vuur ligt. Ondertussen was OpenAI s ChatGPT in Italie enige tijd verboden wegens ernstige privacyproblemen en worstelt megaverwerker Meta al maanden, zo niet jaren, met de onmogelijkheden van persoonsgericht adverteren op Facebook en Instagram.

Terwijl dit soort partijen de headlines halen, gaat online privacy uiteraard elke organisatie aan die online iets verkoopt of met klanten interageert. Veel bedrijven gebruiken platforms van Google of Meta voor hun marketing en willen graag ook iets doen met nieuwe moderne mogelijkheden, zoals AI of machine learning. Ondertussen lijken zelfs dit soort toonaangevende bedrijven er niet in te slagen goed hun weg te vinden binnen nieuwe privacywetgeving. Hoe gaan doorsnee Nederlandse ondernemingen en webshops daar dan wel in slagen, mogelijk zonder ondersteuning van een tool als Google Analytics?

Drie pilaren van privacywetgeving: gebruikers, regels en platforms

Of het nu om de AVG gaat of om andere wetgeving waarin het gebruik van persoonsgegevens aan banden wordt gelegd, online privacy rust altijd op drie pilaren:

  1. Gebruikers – die zich er steeds meer van bewust zijn dat hun gegevens waardevol zijn en zich in gezonde mate zorgen maken over hun online privacy.
  2. Privacywetgeving – zoals de AVG, maar ook naderende richtlijnen zoals de AI Act, die de rechten van burgers garanderen.
  3. Platforms – en hun beperkingen op het gebruik van informatie, zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) in Safari, privacybeperkingen in Apple iOS en beeindiging van third-party cookies in alle browsers.

Het probleem is dat veel organisaties het lastig vinden om dit gehele speelveld te overzien. Dat komt deels doordat ze jarenlang hebben vertrouwd op tools als Google Analytics voor het verzamelen van alle benodigde data voor campagnes, advertenties en het bereiken van klanten.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?
Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.
Wat is bewustwording eigenlijk?
: In veel organisaties wordt het belang van bewustwording steeds weer benadrukt. Veel organisaties organiseren daarom bewustwordingsactiviteiten, zoals het versturen van wekelijkse e-mails met tips, zoals: “Vergrendel je scherm als je even wegloopt.” Maar is dit echt bewustwording? En werkt het ook echt? In deze blog gaan we hier dieper op in.

Meer recente berichten

Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand
Verder lezen
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen
Verder lezen
Ciso en cio groeien naar elkaar toe
Verder lezen
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar
Verder lezen
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg
Verder lezen
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen
Verder lezen
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen
Verder lezen
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai
Verder lezen
AP verwijt DUO discriminatie bij gebruik algoritme
Verder lezen
Citrix kwetsbaarheden werden vorig jaar het vaakst uitgebuit
Verder lezen