Skip to main content

Wachtwoorden en accountwildgroei frustreren gebruikers

Het flinke aantal accounts en de diverse, krachtige wachtwoorden daarvoor zitten eindgebruikers dwars. Consumenten voelen zich overweldigd en vertrouwen sterk op de functie wachtwoord opnieuw instellen. Bijna een kwart van de Nederlandse gebruikers stelt dat zij hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen. Dit is een van de conclusies in het Customer Identity Trends Report 2023 van Okta, aanbieder van identiteits en toegangsbeheer.

Het rapport dat vandaag uitkomt, is de weerslag van onderzoek onder meer dan 21.000 consumenten in 14 landen, waaronder ook Nederland. Die eindgebruikers zijn bevraagd over hun online-ervaringen, waarbij voorkeuren voor online gemak, privacy en veiligheid centraal stonden. Ruim twee derde (69 procent) van de Nederlandse consumenten voelt zich overweldigd door het aantal gebruikersnamen en wachtwoorden dat zij moeten invoeren.

Wallets en logins

Van deze groep stelt meer dan de helft (het deel dat 41 procent van de totale Nederlandse respondenten vormt) dat het simpelweg te veel is om te onthouden. De rest van de overweldigde gebruikers (wat dan 28 procent van het totaal is) zegt dat het te veel tijd kost. Daarnaast vertrouwt bijna een kwart (24 procent) van de Nederlandse consumenten sterk op de functie wachtwoord opnieuw instellen. Deze mensen stellen dat zij hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen. Van dit kwart reset ruime een derde (39 procent) een wachtwoord gemiddeld meer dan een keer per maand.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?
Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?
Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

Gegevens 100.000 inwoners Amersfoort gelekt na hack bij softwareleverancier
Verder lezen
Logius: Begin op tijd met nieuwe certificaten
Verder lezen
Engelse ziekenhuizen vallen wegens cyberincident terug op pen en papier
Verder lezen
AP hekelt plan kabinet voor centrale database met locatiegegevens taxiritten
Verder lezen
Proefschrift: Gegevensbescherming en mededinging verweven
Verder lezen
Hoe AI anomaliedetectie verbetert en waarschuwingsmoeheid aanpakt in cyberbeveiliging
Verder lezen
Europese wetgeving rond digitale weerbaarheid: wat is op wie van toepassing?
Verder lezen
Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek
Verder lezen
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand
Verder lezen
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen
Verder lezen