Skip to main content

Wachtwoorden en accountwildgroei frustreren gebruikers

Het flinke aantal accounts en de diverse, krachtige wachtwoorden daarvoor zitten eindgebruikers dwars. Consumenten voelen zich overweldigd en vertrouwen sterk op de functie wachtwoord opnieuw instellen. Bijna een kwart van de Nederlandse gebruikers stelt dat zij hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen. Dit is een van de conclusies in het Customer Identity Trends Report 2023 van Okta, aanbieder van identiteits en toegangsbeheer.

Het rapport dat vandaag uitkomt, is de weerslag van onderzoek onder meer dan 21.000 consumenten in 14 landen, waaronder ook Nederland. Die eindgebruikers zijn bevraagd over hun online-ervaringen, waarbij voorkeuren voor online gemak, privacy en veiligheid centraal stonden. Ruim twee derde (69 procent) van de Nederlandse consumenten voelt zich overweldigd door het aantal gebruikersnamen en wachtwoorden dat zij moeten invoeren.

Wallets en logins

Van deze groep stelt meer dan de helft (het deel dat 41 procent van de totale Nederlandse respondenten vormt) dat het simpelweg te veel is om te onthouden. De rest van de overweldigde gebruikers (wat dan 28 procent van het totaal is) zegt dat het te veel tijd kost. Daarnaast vertrouwt bijna een kwart (24 procent) van de Nederlandse consumenten sterk op de functie wachtwoord opnieuw instellen. Deze mensen stellen dat zij hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen. Van dit kwart reset ruime een derde (39 procent) een wachtwoord gemiddeld meer dan een keer per maand.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Waarom serieuze investeringen in AP nodig blijven
Verder lezen
Nieuwe spionagewet: wat betekent dit voor bedrijven en HR?
Verder lezen
Privacy International eist openheid Britse overheid over iCloud-backdoor
Verder lezen
Zo ziet het industriële dreigingslandschap eruit
Verder lezen