Skip to main content

Nepmail DigiD in omloop: Tweestapsverificatie activeren

Heb je een mail ontvangen van DigiD met als aanleiding dat er per 1 november 2023 enkele wijzigingen zijn doorgevoerd in hun privacybeleid? Geen zorgen, dit is phishing.

In de nieuwe frauduleuze mail die vanuit noreply@digid.avg-wet.nl wordt verstuurd staat dat DigiD jou niet kan identificeren bij de Basisregistratie Personen, BRP, van de Nederlandse gemeenten. Om jouw DigiD extra te beveiligen, en om de kans te beperken dat derden ongeautoriseerd toegang krijgen tot jouw gegevens, beweren de oplichters dat het verplicht is om in het vervolg tweefactorauthenticatie in te schakelen. 

Activeer geen tweestapsverificatie

Het klinkt tegenstrijdig om geen tweestapsverificatie in te voeren, want het is juist heel goed om dat te doen. Toch is het verstandig om deze stap in dit geval even over te slaan. De kans is groot dat, zodra je op de knop tweestapsverificatie activeren klikt, je wordt geleid naar een malafide website die lijkt op de officiele website van DigiD. Op die website dien je in te loggen op jouw account, waarna de oplichters jouw inloggegevens in handen krijgen. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen