Skip to main content

Hercontrole Wpg audit door boa werkgevers

Afgelopen jaar waren alle boa werkgevers verplicht om een externe audit te laten uitvoeren om hun omgang met persoonsgegevens te beoordelen. Boa werkgevers die op een of meer criteria onvoldoende werden beoordeeld, moeten nu een hercontrole op deze criteria uitvoeren. Zij hebben tot 1 maart 2024 de tijd om de resultaten daarvan bij de Autoriteit Persoonsgegevens, AP, aan te leveren.

Werkgevers van boa s met opsporingstaken moeten elke 4 jaar een externe audit laten uitvoeren naar de omgang met persoonsgegevens. Dit staat in de Wet politiegegevens, Wpg. De AP gebruikt deze rapportages om effectief toezicht te houden. 

Het gaat hier om werkgevers zoals gemeenten, vervoersbedrijven en natuurbeheerders. Zij zijn verantwoordelijk voor het toezicht op het werk van hun boa s. 

Aanleveren tot 1 maart

Uit de rapporten van afgelopen jaar bleek dat een aanzienlijk deel van de boa werkgevers de naleving van de Wpg nog niet op orde had. Organisaties die onvoldoende aan de eisen voldeden, moesten verbetermaatregelen nemen. De uiterste datum om deze punten te laten herbeoordelen en het verslag naar de AP versturen, was 31 december 2023. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen