Skip to main content

Miscommunicatie in IT security leidt bij 65 procent van de bedrijven tot cybersecurity incidenten

Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlandse topmanagers, 65 procent, geeft toe dat een miscommunicatie met de IT afdeling of het IT securityteam heeft geleid tot ten minste een cybersecurity incident in hun organisaties. In termen van persoonlijke opvattingen noemde de meerderheid van de niet IT managers een verminderd gevoel van samenwerking tussen verschillende teams, 44 procent, en doet de situatie hen twijfelen aan de vaardigheden en capaciteiten van hun collega s wanneer de communicatie met hun IT securitymedewerkers onduidelijk was, 24 procent.

Volgens het recente onderzoek van Forrester analytics besteden bedrijven gemiddeld 37 dagen en 2,4 miljoen dollar (ruim 2,2 miljoen euro) aan het opsporen en herstellen van een cybersecurity-inbreuk. Om te bepalen in hoeverre wederzijds begrip tussen leidinggevenden en informatiesecurityteams van invloed is op de cyberweerbaarheid van bedrijven, heeft Kaspersky een wereldwijde enquete gehouden onder meer dan 1300 bedrijfsleiders.

Volgens de resultaten van het onderzoek ondervond 98 procent van de niet-IT-respondenten miscommunicatie over IT-security. De communicatiestoring leidt meestal tot ernstige vertragingen bij projecten (68 procent) en cybersecurity-incidenten (65 procent). Bijna een derde van de respondenten (respectievelijk 31 procent en 26 procent) zegt zelfs meer dan eens met deze problemen te zijn geconfronteerd. Andere negatieve gevolgen zijn een verspild budget (70 procent), het verlies van een gewaardeerde medewerker (74 procent) en verslechterde relaties tussen teams (76 procent).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen