Skip to main content

Klachten over openbaar maken klachten

Van de 12 gemeenten die aangeven dat ze klachten actief openbaar maken volgens de regels van de Wet open overheid, Woo, is er niet een die dat daadwerkelijk doet. De meeste publiceren een jaarverslag klachten, of nemen een alinea over klachten op in het juridisch jaarverslag. Deze verplichting staat sinds jaar en dag in de Awb.

Zelf grasduinen in data

Lekker zelf grasduinen in de uitkomsten van een VNG-monitor naar implementatie van de Woo. Hoe doet uw gemeente het ten opzichte van anderen? Zo kondigde Binnenlands Bestuur de komst van een dashboard aan, dat laat zien hoe ver gemeenten zijn met de implementatie van de Wet open overheid, Woo.

Oplettende lezer Tessa Berghouwer, van het X-account @ZaanstadOpen voegde de daad bij het woord. Via het sociale medium, dat tot voor kort bekendstond als Twitter, laat ze weten dat de 12 gemeenten die aangeven dat ze binnengekomen klachten over de gemeentelijke dienstverlening publiceren volgens de regels van de Woo, dit in werkelijkheid niet of niet afdoende doen.

Nog niet verplicht

In de Woo staan 17 categorieen van documenten die een overheid actief moet openbaar maken. Daarvan zijn er 11 die op gemeenten van toepassing zijn. Sommige van die categorieen maken alle gemeenten al openbaar, zoals organisatiegegevens, raadsstukken en collegebesluiten. Deze zijn normaal gesproken terug te vinden op de website. De meeste gemeenten zijn bezig om andere stukken in fasen openbaar te maken. Het publiceren van de categorieen is nog niet verplicht, want dit deel van de Woo is nog niet in werking.

In het eerste onderzoek van VNG naar de implementatie van de Woo, dat jaarlijks de voortgang toetst, staat de vraag Welke categorieen openbaart u al? Daarop vinken 12 gemeenten de categorie klachten aan.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen