Skip to main content

Veel mkb bedrijven slordig met personeelsgegevens

Bij veel mkb bedrijven worden personeelsgegevens vaak onvoldoende beschermd en niet veilig opgeslagen. Zulk onveilig gebruik kan leiden tot grote risico s voor medewerkers, zoals identiteitsfraude.

Dat blijkt uit onderzoek van bureau Van Spaendonck onder ruim zevenhonderd mkb bedrijven met maximaal vijftig medewerkers. Ruim een derde, 35 procent, van deze mkb bedrijven weet vaak niet welke regels er gelden voor het opslaan en delen van gegevens van sollicitanten en personeel.

Volgens Van Spaendonck verstuurt 55 procent van de respondenten gegevens van nieuwe medewerkers via email naar een accountants of administratiekantoor. Daarbij worden ook persoonsgegevens meegestuurd, zoals BSN nummers.

Email is alleen een veilige vorm van communicatie als het encrypted is, benadrukt het bureau. Als dat niet het geval is, lopen bedrijven het risico dat de mail met persoonsgegevens in verkeerde handen valt. Dat kan leiden tot identiteitsfraude, reden waarom de Autoriteit Persoonsgegevens op haar website aangeeft dat onbeveiligde email niet meer is toegestaan voor het verzenden van persoonsgegevens.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen